Kalam Taujihat

Ustazah Suriani Sudi
Naib Presiden II Persatuan Belia Islam Nasional



Ingin saya berkongsi cerita diruang yang terbatas ini. Kisah seorang beliawanis penuntut IPTA di utara tanah air yang menggadaikan harta kesayangannya untuk membantu saudara seislam yang lain. Kisah berlaku di pulau pinang setelah program untuk palestin selesai di mana beliau telah bertemu dengan urusetia. Beliau memberikan 2 bentuk cincin dan seutas rantai batu permatanyanya untuk diinfaqkan dengan katanya, berikan ini kepada Hamas. Masya Allah

Hati saya juga terpaku dengan sebuah paparan di tv di mana seorang anak palestin pabila ditanya apakah anda takut dengan yahudi. Tahukah kalian apa jawapannya? Dengan wajah yang tenang dan tersenyum ia menjawab: Hasbunallahu wa ni’mal wakil(cukuplah Allah bagi kami dan Dialah sebaik-baik Pelindung)

Hati begitu tersentuh dengan kedua-dua kisah ini. Jauh di lubuk hati berkata, betapa mulianya dua belia remaja ini. Kisah seorang belia yang sangat-sangat merasai kegetiran hidup saudaranya yang jauh dari mata. Sanggup mengorbankan apa yang sangat disayangi dan dicintai oleh naluri. Seakan-akan mengulangi kisah ansar yang sanggup mendahulukan sahabatnya dari muhajirin mekah.
Juga kisah anak palestin yang tersangat yakin dengan Allah. Begitu tinggi pergantungannya dengan Allah Baginya Allah sudah cukup. Tiada yang lain di hatinya selain Allah.

Ya Rabb.. di celah-celah kegawatan umat belia Islam yang tenggelam dengan mainan dunia, yang tercungap-cungap di lautan yang penuh tipu daya, masih ada yang hampir denganMU. Masih ada yang sentiasa menyahut seruanmu.

Aduhai para belia, inilah jatidiri yang kita mahukan. Punyai iman yang jitu. Dari iman inilah lahirnya rasa kasih sesama insan, rasa ingin memiliki redha Tuhan, benda baginya bukanlah kebahagiaan tetapi cinta Tuhan lebih ia dambakan. Cukuplah baginya Tuhan yang Satu, Yang Maha Besar Maha Penyayang. Baginya dunia hanyalah sementara, ladang untuk dituai hasilnya di akhirat sana.



Jatidiri inilah yang ingin kita bina. Yang Islam menjadi tunggaknya. Bukannya jatidiri ciptaan musuh durjana.yang penuh dengan tipudaya. Yang bertopengkan keindahan dan keseronokan yang sementara. Yang hanya ingin memporak peranda belia remaja kita. Dengan pelbagai budaya dan jenama yang direka. Khusus untuk merosakkan muslim yang belia remaja.

Aduhai belia. Kenalilah Islam. Dalamilah Islam nescaya kamu akan mencintainya. Selamilah perancangan musuh Allah, selidikilah ia nescaya kamu akan benci dan menjauhinya. Sedarlah kalian bahawa perancangan mereka yang ingin kita leka dengan kecantikan dunia, membuang masa dengan perkara yang tidak tentu hala, berbangga dengan barang jenama mereka dan sibuk puja memuja artis-artis yang rosak akhlaknya, ….telah memusnahkan belia remaja Islam kita. Kerana apa mereka mencipta itu semua? Tidak lain hanya untuk menghilangkan jatidiri belia Islam kita lalu menggantikannya dengan perbadi dan gaya hidup mereka.

Tahukah kalian siapakah yang melakukan semua ini? Merekalah bangsa yang sedang memijak-mijak, menghenyak-henyak dan membantai saudara-saudara kita nun di Palestin sana. YAHUDI LAKNATULLAH!

Untuk itu, bangkitlah. Binalah peribadi muslim sejati. Jauhi entiti ciptaan yahudi. Adakah kita masih mahu leka dibuai tipudaya musuh durjana sedang sahabat-sahabat sahabat kita nun di Palestin sana bersengkang mata menyabung nyawa mempertahan agama, keluarga dan tanah waqaf tercinta. Yang tidak punya masa hatta untuk mengurus diri apatah lagi melayani kehendak rasa seorang belia….

Mulut jangan buka luas sangat!


Mungkin entry-entry saya yang sebelum ini kurang jelas mengaitkan tentang situasi yang hangat berlaku di tanah air tercinta baru-baru ini. Jadi, saya meringkaskannya seperti berikut:

Pertama, persoalan AKHLAK setiap kita dalam berhadapan dengan permasalahan itu.

Dari Abu Yahya, yaitu Shuhaib bin Sinan r.a., katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda: "Amat mengherankan sekali keadaan orang mu'min itu, sesungguhnya semua keadaannya itu adalah merupakan kebaikan baginya dan kebaikan yang sedemikian itu tidak akan ada lagi seseorangpun melainkan hanya untuk orang mu'min itu belaka, yaitu
1. apabila ia mendapatkan kelapangan hidup, iapun bersyukur, maka hal itu adalah kebaikan baginya,
2. sedang apabila ia ditimpa oleh kesukaran ( bencana), iapun berSABAR dan hal inipun adalah merupakan kebaikan baginya." (Muslim)

Umumnya, bagaimana kita menyahut situasi yang berlaku dengan cara yang tidak berhikmah. Tidak melambangkan ciri-ciri seorang yang beriman. Dengan melatah, melenting, dan yang lebih teruk lagi mencarut-carut.

Marah itu, apabila tidak diiringi atas dasar iman, maka, ianya akan diselubungi nafsu yang membuak-buak. Seperti nasihat yang sebelum ini, janganlah kita berkira-kira dalam soal keimanan, soal menjaga hati kita. Kita bukannya membantu dalam situasi ini, malahan, kitalah yang menjadi agen penyebar omong-omong yang jahat.

Di dalam sebuah Hadis lain yang diriwayatkan oleh Tarmizi dan Ibnu Najah dan Abu Hurairah apabila Rasulullah s.a.w. ditanya tentang sebab terbesar yang membawa masuk syurga. Lalu Rasulullah s.a.w. menjawab: "TAQWA kepada Allah dan AKHLAK yang baik." Apabila ditanya pula sebab terbesar yang membawa manusia masuk neraka, maka Rasulullah s.a.w. menjawab: "Dua rongga badan iaitu MULUT dan kemaluan."

Saranan saya supaya kita sama-sama mengikuti perkembangan tersebut dan pada masa yang sama lebih berhati-hati dalam tutur kata kita.

Kedua, persoalan seorang membenarkan perkara yang sudah terang-terangan SALAH kerana ingin mempertahankan kumpulannya. Maka, inilah yang disebut sebagai 'ta'asub dalam berkumpulan' dan hal ini selalu disalahertikan dengan berUKHUWAH. Sesungguhnya, ukhuwah itu menghubungkan antara dua orang sahabat hanya kerana Allah dan bukan sesuatu yang lain.

Firman Allah swt; "..dan bertolong-tolonglah kamu dalam mengerjakan kebajikan dan ketaqwaan, dan jangan bertolongan dalam mengerjakan keji dan kemungkaran..." (al-maidah:2)

Firman Allah s.w.t.:
"Hai orang-orang yang beriman, jadikanlah SABAR dan solat sebagai penolongmu, sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar." (al-baqarah;153)


Kawan-kawan,
Benar, pentas ini banyak mengundang manusia ke arah tidak berAKHLAQ. Jadi, sentiasalah kita cuba untuk berhati-hati dengannya. Takut kelak kita merana.

WS.

Drowning..



Sahabat, apabila mengenang segala pencapaian kita, ilmu atau segala kedudukan kita, kadang kala kita boleh terleka bahawa semua itu datang daripada Allah s.w.t. Anugerah yang tak ternilai dan merupakan nikmat yang bakal disoal tiap-tiap satu darinya di akhirat kelak.

Keinginan pada wang yang banyak, pengaruh yang kuat dan sanjungan yang tinggi, serta kemewahan yang tak tercapai dek akal fikiran, semuanya merupakan keinginan yang tak pernah ada penamatnya. Malahan, semakin besar kedudukan seseorang, semakin besar hajat yang diimpikannya sehingga menghakis secara beransur-ansur kalimah syukur di lubuk hatinya.

Boleh jadi seseorang itu mungkin mula melepaskan pandangannya terhadap mereka yang lebih rendah(atas timbangannya) lalu mengherdik atau merendah-rendahkan mereka. Perkara ini biasanya terzahir pada diri seseorang mengikut tingkatan iman masing-masing. Adakalanya, yang menjadi lebih berbahaya apabila penyakit ini berkulat legam dalam hati dan makin sukar untuk dicucikan.

Sahabat, apabila kita meneliti segala maksiat dan dosa yang kita telah lakukan, kita akan sedar manakah ‘kedudukan’ kita yang sebenar. Betapa kita perlukan Rabb yang Maha Pengampun. Betapa kita perlukan segala kasih sayangNya yang jauh lebih besar dan luas kalau dibandingkan kasih seorang ibu pada anaknya. Betapa kita amat perlukan kebergantungan padaNya.



Ya, manusia berhajat pada iman itu lebih dari segala-galanya, sama ada pada makanan, wang, rumah besar, hatta lebih daripada hajat mereka pada udara(oksigen dsb). Jika manusia dapat melihat imannya yang makin merudum seperti nyawa-nyawa ikan, tentu sekali mereka akan bersegara mencari jalan untuk memulihkannya. Tapi hal ini begitu jarang sekali, mungkin kerana manusia lebih nampak ‘udara’ berbanding ‘iman’ itu sendiri.

Lantas, agenda terbesar manusia bergelar muslim itu amat wajarnya untuk menjaga imannya. Bukan agenda menambahkan koleksi harta atau menandakan senarai nota barangan idaman yang telah dimilikinya. Cari segala jalan untuk tingkatkan imannya. Jaganya seperti jaga hartanya. Perhatinya seperti perhati ibu bapanya.

Akhir kalam, moga-moga kita tak berkira-kira dalam hal keimanan berbanding hal-hal lain…
Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template