Di hujung terowong gelap, muncul CAHAYA!!

Article yang saya ceduk dari seorang sahabat, Assidiq Fauzan @http://heimujahid.blogspot.com/






Ini semua adalah keratan akhbar dari Berita Harian yang memaparkan pelajar cemerlang SPM tahun ini. Saya perasan, pelajar-pelajar cemerlang ini sangat berlainan dengan tahun-tahun lepas.

Mari kita ‘flashback’ sedikit.

2004 : Pelajar SPM Terbaik Malaysia adalah Nur Amalina Che Bakri. Bertudung kecil, sering memberitahu bahawa beliau juga gemar menonton televisyen dan mendengar muzik pada waktu lapang. ( Bagi saya, walaupun keputusannya bagus, namun ‘attitude’nya masih belum cukup untuk menjadi role-model muslimah sejati.)

2005 : Pelajar cemerlang semuanya adalah pelajar cina-buddha

2009 : Hanya ada 5 berita pada akhbar Berita Harian menceritakan tentang peribadi pelajar cemerlang SPM tahun ini. Menariknya, 3 daripadanya memberikan tips hidup yang cukup islamik dan bernas.

Gambar 1: Nik Nur Madihah, pelajar terbaik SPM 2009 dari Maahad Muhammadi (perempuan) memberitahu beliau mengulangkaji pelajaran setiap pagi selepas solat tahajjud dan membaca quran

Gambar 2: Mohammad Aizuddin Muhammad Ya’akob, dari SMKA Syeikh Haji Muhd Said, Seremban menceritakan beliau sangat mementingkan hubungan dengan Allah dengan melaksanakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya.

Gambar 3: Pasangan kembar Rohamina dan Rohaisha Jamil dari SMK King George 5, Seremban memberitahu pemberita bahawa mereka sering solat hajat dan membaca quran.

Inilah contoh yang kita tunggu-tunggu. Mereka berjaya memberitahu 27 juta rakyat Malaysia bahawa kecemerlangan syakhsiah mestilah seiiring dengan akademik. Tahniah buat mereka!

p/s; bukankan sekarang masyarakat sedang sibuk dengan isu pelajar sekolah, dengan buli, bunuh, isu mengandung awal dll. Harapnya mereka dapat cari penyelesaian dengan 3 keratan akhbar ni.

3 comments:

eizaz said...

betul3...

Mukmin bin Mohd Khairi said...

apa yg betul eizaz

Anonymous said...

em..

di sekolah, kita menjawab soalan objektif. Tak tahu? ada jawapan. Tak tahu? ada skema. Tak tahu? tak pe..ada markah juge~

dalam kehidupan.. kita sentiasa terdorong mnjwab soalan subjektif. Tak tahu? jgn kata tak tahu.. cari dulu. Tak tahu? jangan begitu, optimis..anda bukannya tak mampu..

jadi, belajarlah banyak dalam kehidupan

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template