Mencari Jalan Saat Terasa Lemah



Bermulanya episod dalam kehidupan..
Melalui jalan tarbiyah dalam keadaan benar-benar jahil..
Ya, setinggi mana pun derajat manusia itu, ia tetap hamba yang lemah..
Semua orang jahil.. jahil tentang agamanya.. Jahil tentang imannya..
Sedangkan.. itu bekalan yg akan dibawa nanti... argh.. hina sungguh manusia!
Siapa manusia? Aku? kamu? Kita semua?..
Ya.. siapa lagi?

Firman Allah swt;
"Maka bersabarlah kamu dengan sabar yang baik. Sesungguhnya mereka memandang siksaaan itu jauh (mustahil).Sedangkan Kami memandangnya dekat"(al ma'arij;5,6,7)


Dalam kerancuan, dalam kekusutan.. Cuba mencari yang pasti..
Diteruskan juga perjalanan.. digagahi segala kudrat yang ada..
Kerana ada sahabat dan teman seperjuangan..
Yang pasti sampai bila harus disua nikmat?
Sampai bila harus ada yang memujuk hati tatkala terjatuh dan terleka?
Sampai bila?

Proaktiflah, berdaya majulah saudaraku fillah... Jalan dakwah yang mengoptimumkan kerja dan kemampuan kita, bukan kita! Mulanya.. jalan yang dilalui hanya perlu merangkak, namun semakin selesa merangkak, seakan minta kita cepat berjalan.. Semakin laju kita berjalan, jalan itu seakan minta kita berlari.. Semakin laju kita berlari, seakan meminta kita terbang pula.. Ingatlah, semakin cepat kita sampai kepada titik-titik penting, semakin banyak halangan dan cabaran sedangkan dalam waktu yang sama minta kita cepat berjalan, cepat berlari dan kemudian, minta kita terbang pula.. Setiap marhalah ada ujiannya.. Setiap marhalah ada pemudanya! Moga kita lah pemuda itu!


sungguh, kita perlu untuk saling ingat mengingati..

Pernahkah ada perasaan itu?


Bila berbicara tentang Iman.. mungkin ada yang berkata, kita tidak dapat menilai iman seseorang. Hanya Allah swt yang mampu mengetahui iman dibalik wajah seri seorang muslim itu. Saya katakan betul.

Tapi, percayakah kalian, kalau saya katakan seseorang yang dalam keadaan Iman yang tinggi, boleh menjadi seseorang yang cukup mulia?

Kita katakan iman manusia(sebagai makhluk yang lupa), adalah naik dan turun merudum berdasarkan hidayah daripada Allah, persekitaran yang membina atau merosak, dsb. Boleh jadi, kawan kita yang selalu bermanis muka, selalu tolong kawannya, selalu belanja kawannya, kurang marah, tidak sombong, berkata baik dll berada dalam keadaan Iman yang hebat!

Sesungguhnya Rasulullah s.a.w pernah bersabda:
”Seseorang yang hendak berzina, tidak akan melakukan perbuatan zina itu, semasa ia berada dalam keadaan sempurna imannya. Dan seseorang hendak meminum arak, tidak akan meminum arak itu semasa ia dalam keadaan sempurna imannya. Dan seseorang yang hendak mencuri, tidak akan melakukan perbuatan itu semasa ia dalam keadaan sempurna imannya. Dan seseorang yang melakukan rompakan, yang lazimnya menjadikan orang yang dirompak itu memandang sahaja kepadanya, tidak akan melakukan perbuatan itu semasa ia dalam keadaan sempurna imannya”(hadis bukhari muslim)


Sheikh.. iman yang sempurna dapat menghalang kita terlibat dalam 3 dosa besar.. apatahlagi dosa-dosa kecil..

Hadis ini menunjukkan pentingnya menjaga Iman. Pentingnya menghidupkan Iman. Pentingnya meningkatkannya. Iman yang sempurna memainkan peranan yang penting membentuk jati seseorang. Jika emosi dikaitkan dengan kuasa penggerak kepada perlakuan manusia(driving force of human behavior), apatahlagi iman. Jadi, agenda utama insan bergelar muslim itu sewajarnya menjaga Imannya.

Banyak bukti-bukti dalam al quran dan sirah sendiri yang boleh dibawa menunjukkan insan-insan yang cekal imannya melawan hawa nafsu menolak segala harta, maksiat, wanita dsb. Umar ra menginfakkan separuh hartanya dalam satu peperangan, rupanya Abu Bakar terlebih dahulu mengingakkan keseluruhan hartanya. Abdul Rahman al-Auf diugut ibunya sendiri, malah beliau lebih megutamakan Agama suci tercinta.

7 golongan yang mendapat teduhan bayangan arasy Allah swt pada hari kiamat iaitu hari yang tidak ada sebarang teduhan selain teduhanNya, hari yang teramat dahsyat panasnya, sejengkal matahari dari kepala, sehingga dikatakan boleh menggelegak otak, nauzubillahminzalik, ada yang berenang dalam peluh sendiri dsb. Antaranya ialah lelaki yang digoda oleh perempuan untuk melakukan maksiat dengannya lalu dia menolak dengan berkata: “Aku takut kepada Allah!” Masyaallah!`~





Pernahkah kita punya perasaan seperti itu?

Hati terasa begitu kering,payah dan berat untuk melakukan maksiat, dan begitu mudah, seronok dan gembira dengan melakukan ibadah?

Atau terasa sebaliknya??

Pernahkah kita ada perasaan itu?

Harapan padaMu Subur Kembali


Harapan padaMu Subur Kembali

Wahai Tuhan ku Yang Esa. Bila kenangkan QaharMu. Rasa gerun di hatiku. Kerana takutkan seksaMu.

HambaMu rasa berputus asa. Siapakah dapat bersihkan diri. Dari segala dosa yang memburu. Setiap hari setiap ketika.

Tika mengenang GhafarMu. Putus asa tiada lagi. Semangatku pulih semula. Harapanku subur kembali.

Ujian menimpa menekan di jiwa. Tak sanggup meneruskan perjuanganku. MehnahMu itu penghapus dosaku. Mengganti hukumanMu di akhirat.

Di waktu mengenang rahmatMu. Terasa diri kurang bersyukur. PadaMu harusku memohon. Moga syukurku bertambah.

Alangkah susahnya. Mendidik nafsuku. Yang tidak mengenal kebenaran-Mu. Ya Alloh Tuhanku. Bantulah hamba-Mu. Dalam mendidik jiwaku ini

Hayatilah..

Merubah

Sebuah Hadith merujuk akhir zaman..

Rasulullah saw bersabda: “Dahulukanlah amal soleh di mana pada waktu itu akan terjadi huru-hara dahsyat bagaikan malam yang gelap gelita, seseorang pada pagi harinya beriman lalu pada petang harinya menjadi kafir, atau petang harinya kafir, lalu pagi harinya menjadi mukmin. Ia menjual agamanya dengan keduniaan.”(Riwayat Muslim)

Hadith ini bukanlah bererti di waktu petang seseorang masih Islam esok harinya sudah Nasrani atau Yahudi. Tapi, yang dimaksud hadis itu menurut ulama menunjukkan banyaknya orang yang kafir nikmat. Apa-apa nikmat dan pemberian Allah tidak disyukuri dan tidak digunakan kepada yang diredai Allah swt.

Mungkin, pagi ini sibuk berbicara agama, petangnya sudah sibuk melayani segala rancangan televisyen yang tak tentu baikburuknya. Cerita-cerita dari barat dan lagu-lagu yang mengkhayalkan menjadi teman setia para belia kini.

Adakah salah menonton movie atau mendengar lagu-lagu dari Barat?


Ia tidaklah salah dikalangan orang muslim yang lemah imannya, tetapi seseorang yang sudah mencapai tahap iman yang lebih tinggi menganggap mubah(harus) sebagai perkara yang perlu ditinggalkan. Mereka juga meletakkan perkara sunat yang tertentu sebagai wajib pada diri mereka. Seperti berzikir pagi dan petang, membaca alQuran, berpuasa Isnin dan Khamis dll. Mereka inilah yang digelar Wara’ dan berhati-hati dalam setiap tindak tanduk yang dilakukan.

Adapun mereka yang sibuk menginginkan daulah Islam dengan segera, tanpa melihat hakikat kerosakan jahiliah yang melanda umat kini dan mencari penyelesaiannya. Generasi umat inilah yang bakal menjadi pemimpin pada masa akan datang.

” Tegakkan daulah Islam dalam diri kamu, Islam akan tertegak dibumi kamu” (Mustafa Masyhur)

Generasi sahabat merupakan generasi yang berjaya merubah sikap dan tamaddun ummah, maka umat hari ini juga boleh mencapai tahap kegemilangan silam jika mereka juga memiliki sikap dan amal seperti generasi silam.Ws.

Detik yang Mengesani Jiwa..

"Di mana jua kamu berada, maut akan mendatangi kamu walaupun kamu berada di dalam kota-kota yang tinggi dan kukuh"(An-Nisa ayat 78)

"Apabila datang ajal mereka, ia tidak akan terawal walau sesaat dan tidak akan terlewat"(Al-A'raf ayat 34)

Kematian akan datang tidak mengira siapa ataupun di mana jua kita berada. Maka, utamanya ialah bagaimana kita melakarkannya?


إذا مات ابن آدم انقطع عمله إلا من ثلاث : صدقة جارية أو علم ينتفع به من بعده , أو ولد صالح يدعو له

Ertinya: “Apabila mati anak adam, terputus semua amalannya kecuali tiga perkara: Sedeqah jariah, Ilmunya yang dimanfaatkan orang selepas kematiannya, dan anaknya yang soleh yang mendoakannya” (Hadith)


1. Al fathihah buat akhuna, allahyarham Amar Zulkifli.

2. Setiap kalam taujihat dan segala tunjuk ajar akan dimanfaatkan dan dijadikan panduan.

3. Moga berbahagia bersama para solihin. Amin.

p/s; Langkahmu dalam arena dakwah akan kami rapati dan ikuti, Insyaallah..

Obama's Cairo Speech

1. Finally Obama, the black President of the United States has made his much awaited speech outlining his views and policies on Islam, the Muslims and the Israeli-Palestinian conflict. It is a carefully crafted speech and certainly it is different from those of George W. Bush or even other US Presidents.

2. The arrogance and the preachings are out but two things American still stand out, and that is the United States is a world super power and that American loyalty to Israel is undiminished. Other things can change but not these two.

3. Hamas is asked to give up terrorism because like the struggles of the blacks of America and South Africa, violence achieves nothing. This is not quite true, at least with other national struggles for freedom and justice. The white Americans themselves fought a war against the British and another war to prevent the break-up of the United States.

4. Elsewhere the struggles for freedom and justice e.g. the French Revolution and the Russian Revolution just to name two, all involve violence.

5. It is not the Palestinians who choose violence. It was the Jews who violently seized Palestinian land, massacred the Arabs and expelled them from their country. With no one prepared to restrain the Jews, the beleaguered Palestinians had to resort to violence. The world, the United Nations, even fellow Muslims have deserted them.

6. I am (Tun) against violence but when Israel seized more Palestinian land, build settlements, impose military rule, divide the Palestinians with high walls, barred the Palestinians from using roads built by the Israelis on Palestinian territory, denied the Palestinian right to a homeland, denied the right of return of the expelled Palestinian while upholding the rights of return of Jews who for centuries had been citizens of other countries, labelled Palestinians as terrorists while exonerating the Israelis for the massive attacks on Gaza and other places, left the Palestinians helpless when attacked by the Western-armed Israeli Military Forces, incarcerated thousands of Palestinians in Israeli jails, unnecessarily provoke the Palestinians by Sharon's visit to Jerusalem and many, many more assaults and provocations, is it any wonder that the Palestinians resorted to violence?

7. And now they are asked to stop violence to respect agreements. But what about the Israelis? Shouldn't they be told to stop their massive violence; shouldn't they be told to respect agreements and all the UN resolutions, such as those against their setting up settements on Palestinian soil, the occupation of land beyond the UN set boundaries for Israel?

8. Obama stresses America's strong bond with Israel. It is unbreakable. He recognises the aspiration for a Jewish homeland "rooted in a tragic history that cannot be denied".

9. But what is the tragic history? It is that of European persecution of the Jews, of the regular pogroms culminating in the Holocaust? It is not the doings of the Muslims. Certainly not the doings of the Palestinians.The tragedy was caused by the Europeans through the ages.

10. Obama must know that before there was the United States, the Jews invariably fled to Muslim countries to seek refuge from European persecution. The Muslims did not turn them back. Before Israel there were millions of Jews in Muslim land. Even today quite a few are still there.

11. The Muslims have never been part of the tragic history of the Jews. Why then must they pay the price for the tragedy caused by the Europeans? Had the Europeans offered part of Europe or America for a Jewish state, there would not be the sustained violence that we see in West Asia. But the Europeans expropriated Arab Palestinian land to give to the Jews. Can an injustice in West Asia atone for injustice in Europe? The Muslim Arabs have to pay for the asylum they provided the Jews by having their land taken away to give to the Jews.

12. To make matters worse the Palestinian Arabs, Christians and Muslims, were violently expelled from Palestine. Israel is to be a racist state for Jews only.

13. America accepts people of different races and religious affiliations. But it supports the exclusivity of Israel as a Jewish state.

14. The Palestinians had tried conventional ways of getting back their land. But conventional ways had failed. They have been forsaken by Arab and Muslim countries. Everytime they try on their own they lose more land because the Europeans and Americans gave military support to Israel.

15. It is only after the failure of conventional wars of liberation that they resorted to unconventional attacks. Can they be blamed? Even the tiny mouse when driven into a corner will fight literally with tooth and nail.

16. We can label the methods of the cornered Palestinians terrorism. But they are themselves terrified and those who inflict terror on them cannot be less of a terrorist than them. State terrorism is no less terrifying than terrorism by irregulars. Indeed State terrorism is more terrifying as we witnessed in Nazi Germany and in Cambodia.

17. I will admit that Obama has brought change. It is a relief after eight years of Bush. But there is an area that he cannot change and that is the blind support for Israel. He has no choice. He will become a one-term President of the United States if he does not.

18. For all the talk about democracy in America, the American majority have no power to choose their President or their Government. That power lies with Israel. They can deny this. But that is the truth. The Americans have become the proxy of the Jews. The Americans will pay a heavy price for this.

By Dr Mahathir Mohamad@http://chedet.co.cc/chedetblog/

Andai dipisah Lagu dan Irama..

Alunan irama lagu yang pelbagai begitu memikat pemilik hati yang meggemarinya. Kita lihat ada yang gemar lagu yang rancak dan ada yang gemar berbentuk harmonis. Tak kurang juga yang mengemari lagu yang menyerlahkan kepaduan dan kelantangan suara vocalisnya.

Tapi bagi saya, yang paling utama ialah apa yang dibawakan dalam lagunya itu. Adakah lagunya untuk mendekatkan seseorang kepada nafsunya, atau kepada Allah taala? Dalam pemerhatian saya(maaf jika tersilap), kurang lagu-lagu zaman canggih ini yang menumpukan kepada elemen yang mengesan pada jiwa dan peningkatan iman. Begitu banyak yang menumpukan pada kekuatan suara dan rentak yang menarik. Hehe, walauapapun, saya bukanlah yang reti apatah lagi mahir dalam bidang ini.

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template