Tips Berubah

Untuk berubah.. tak kiralah daripd seseorang yang kurang baik kepada lebih baik, atau daripada yang sudah sedia baik kepada lebih baik, kita perlukan 3 perkara asas.
1. Ilmu,
2. persekitaran(biah)
3. dan contoh(murobbi).


Kalau kita nak mengajak seseorang untuk sama-sama ke masjid, kita perlu bagi dia bukan sekadar ilmu; tentang bagus solat di awal waktu, solat berjemaah, hati tenang dsb, tetapi kita juga perlu beri dia persekitaran dan contoh yang elok. Ya, kita beri persekitran itu. Kita perlu bentuk suasana itu.

Dulu, pernah bincang dengan beberapa sahabat mengenai penyelesaian masalah umat kini. Ada yang kata ilmu itu penting. Ya, jawapannya betul. Tapi, ilmu sahaja tidak mencukupi. Saya tanya, adakah orang yang merokok, tidak tahu bahaya merokok, boleh menjadi barah, peparu berair dll? Tentu mereka tahu.


Tapi ada juga yang mengatakan, tak semua orang yang melakukan maksiat tahu benda itu salah. Contohnya, mereka yang memang membesar dalam keluarga yang kurang penghayatan agama. Memang budaya tidak tutup aurat, bercouple, hubungan tidak syar’e dsb menjadi kebiasaan mereka.

Jadi ilmu pun penting tetapi jangan menutup sebelah mata pada persekitaran dan contoh yang ditunjukkan. Kerana ada bapa yang merokok, menerangkan pada anaknya tentang bahaya merokok. Dengan contoh yang tak elok tu, sungguh anaknya akan merasa ilmu yang diperkatakan ayahnya itu seperti tidak berguna. Kalau bahaya kenapa ayah tetap merokok?

Ada juga ibu yang menyuruh anaknya untuk pergi mengaji alQuran tetapi pada masa yang sama, dia tidak mengaji bersama-sama anaknya. Lebih buruk lagi jika pada waktu itu, ibunya itu menonton televisyen. Bukan sahaja suasana tiada, malah contoh yang ditunjukkan juga tidak elok. Anak kecil itu tak mengerti, sebab apa perlu mengaji.


Jadi bagi sesiapa pun yang mengharapkan perubahan; Islam itu yang menjadi tertinggi. Janganlah sekadar sampaikan ilmu sahaja. Betul ilmu itu penting tapi yang lebih penting ialah amal yang berputik dari ilmu itu. Lantas, amal itu membentuk suasana yang baik dan dia menjadi teladan yang berguna buat umat. Ws.

p/s; rasanya masih kurang jelas pasal suasana(biah).. macam mana nak bentuk suasana?

0 comments:

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template