Semangat.


Ceramah-ceramah(Ust Fauzi dan DSAI) tempoh hari memberikan banyak gambaran tentang Malaysia. Dari sudut suasananya, dari sudut keselesaannya, dan dari sudut kepincangan institusi atasannya. Sukar untuk merumuskan kesemua secara sekaligus.

Apa yang dapat dijadikan sempadan ialah bagaimana semangat yang dimiliki oleh para pemuda begitu hebat hingga boleh melonjakkannya ke persada paling atas. Tetapi awas, semangat ini juga boleh menyebabkan apabila pemuda itu jatuh tersungkur membenam diri terus ke dasar bumi.

Persoalan yang timbul, adakah segala semangat kepemudaan itu lahir benar-benar dari kekuatan dalaman yang sejati. Yakni dari Imannya kepada Allah. Atau semangat itu datang daripada benak hati yang betul-betul dipenuhi nafsu amarah semata-mata. Pernah ketika Saidina Ali ra ingin memancung seorang kafir yang berjaya ditawannya, lalu kafir itu meludah kemuka Ali. Beliau terus membatalkan hasratnya itu kerana bimbang beliau memancung kafir tadi kerana nafsu marahnya itu.

Lagi, mungkinkah semangat yang hebat itu datang dari suasana perjuangan yang begitu mantap di bumi perang ini. Suasana yang diangkat-angkat seperti gerombolan tentera berkuda yang dimainkan paluan muzik-muzik bagi menaikkan semangat pejuang tersebut. Dan apabila reda suasana itu, maka kesemua tentera gagah perkasa tadi menjadi lembik dan hanyut ditelan zaman canggih telunjuk barat. Akhirnya, sekembalinya ke tanah air, terus sibuk dengan isteri, anak beranak, hilang segala panji-panji yang dicanang selama ini.


Begitulah pentingnya untuk aktif dalam membuat keputusan. Keputusan yang dicapai bukanlah hasil pengaruh yang buruk dari persekitaran. Jika ingin Islam cemerlang, teruskan cemerlang dalam bidang yang kita ceburi. Jaga setiap sudut yang kita kawal. Supaya musuh-musuh tidak dapat menyerang apatahlagi menjenguk disudut kita. Ambillah keputusan untuk menjadi cemerlang.. cemerlang yang dimaksudkan dari semua aspek, termasuk ilmunya, akhlaknya, pergaulannya dsb…

Begitu ramai remaja-remaja kini yang memandang jauh ke hadapan. Misinya, semangatnya jauh mengalahkan orang lain. Malangnya semangat yang berkobar-kobar itu hanya menjadi hangat-hangat tahi ayam jika terlupa untuk bermula daripada dirinya sendiri. Sungguh mantap mengharapkan kesemua umat manusia untuk berakhlak mulia, patuh tuntutan agama, tetapi jika kita sendiri tidak memulakan, serupa termenung jauh ke bendang, mengharapkan hasil tumbuh sendiri untuk dituai.

” Tegakkan daulah Islam dalam diri kamu, Islam akan tertegak dibumi kamu” (Mustafa Masyhur)


p/s; maaflah.. banyak sangat bersastera.. moga-moga kita semua terus thabat nak tegakkan agama Allah..

0 comments:

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template