KOBANNA; satu penyelesaian umat!

"..amat mengagumi individu-individu HEBAT yang lahir di tengah-tengah masyarakat, ya anda di luar sana. Sayangnya, tenaga yang HEBAT ini, mengapa tidak diusaha untuk disalurkan pada perjuangan membangkitkan umat!.. katakan tidak pada nanti, umatmu memanggilmu.. ayuh bersama membina generasi harapan ummah!.."



boleh rujuk blog ust OS.. http://ustazos.blogspot.com/

p/s; kepada sesiapa yang berkelapangan di tanah air, dijemput hadir..

Terpaut pada Masjid

Assalamualaikum..

bismillah..(tajdid niat)



Ada soalan di sini? Pernah tak apabila mendengar laungan azan kita merasakan ianya khas ditujukan untuk diri kita? atau kita merasakan ianya dituju kepada orang lain-pakcik-pakcik di masjid atau makcik-makcik tukang masak di kedai sahaja?

Sepatutnya kita merasakan seruan azan itu tepat dituju pada diri kita. Lalu kita bersegera untuk ke masjid. Dan setiap langkah ke masjid itu perlu disulami dengan perasaan hubb(cinta) yang tinggi. Manakala, apabila pulang daripada masjid pula, hati kita berasa rindu yang menggunung. Terngiyang-ngiyang bacaan al-Quran dan suasana tenang sekalian manusia menundukkan diri kepada Yang Maha Pencipta.

Inilah yang dikatakan 'Ta'aluk bil Masajid'(atau dalam bahasa lingua francanya hatinya sangat terpaut pada masjid)

Orang yang melazimi diri utk ke masjid punya byk kelebihan

1. Antaranya, kehidupan orang2 ini lebih tersusun. Dan jadual hidupnya diutamakan mengikut waktu-waktu solat.

2. Kemudian, hati mereka ini sangat tenang dan lebih berkeyakinan untuk mencapai husnu khotimah(pengakhiran yang baik).

3. Antara 7 golongan yang mendapat naungan Allah s.w.t. di hari di mana tiada naungan melainkan naungan Allah taala, ialah 'pemuda yang hatinya terpaut pada masjid'(hadis)

4. Dan banyak lagi pahala melangkah ke masjid, pahala iktikaf di masjid, pahala solat di awal waktu, solat sunat, pahala solat berjemaah dan banyak lagi..

Kenapa amalan yang dilakukan seperti solat di masjid lebih tinggi darjatnya berbanding solat di tempat-tempat lain?

Mudahnya, kerana masjid itulah Rumah Allah.. dan terdapat banyak tanda-tanda sujud orang-orang soleh di masjid menjadikan tanah itu tanah yang barakah.. penuh keberkatan¬

Dan, sempena musim peperiksaan ini, marilah sama-sama kita lebih-lebih lagi untuk menjaga hubungan kita dengan masjid. Meminjam, kata seorang sahabat, 'sebenarnya, setiap darpada kita ini memang sudah diciptakan untuk berjaya(mumtaz), tetapi hanya perlu untuk mengambil asbab sahaja,' tak kiralah asbab itu dengan lebih kuat studynya, atau lebih kuat hubungannya dengan Allah..

'Hayya nakhudz bil asbab!'(marilah sama-sama mengambil sebab(untuk cemerlang)!)

Minta doa, setiap ilmu yang dipelajari mendapat berkat dan kekal dalam hafalan kita. insyallah, kita bersama-sama menjadi meraka yang cemerlang. Ws.

Tembok tu.. Siapa yang kesah?!


Rakyat Palestin adalah umat yang dikepung di setiap sudut sempadan negara mereka dan hidup dalam serba kekurangan kerana sekatan yang dikenakan sejak mereka memilih HAMAS sebagai pemerintah yang sah dalam pilihanraya yang lalu. Sumber makanan, air, ubat-ubatan dan senjata adalah melalui terowong-terowong rahsia yang merupakan saluran hayat mereka. Berbekalkan sumber hidup yang terhad ini, rakyat Palestin masih mampu menggagalkan hasrat Yahudi dan musuh-musuh Islam yang lain daripada terus menjajah bumi Al-Aqsa.

Kini musuh-musuh Islam berusaha untuk meningkatkan penindasan terhadap umat Palestin dengan menyekat dan memusnahkan terowong-terowong rahsia bawah tanah yang menghubungkan Gaza dengan dunia luar. Kerajaan Mesir tunduk dengan arahan Zionis dan musuh-musuh Islam supaya membina tembok bawah tanah sedalam 18-30 meter di sempadan Gaza-Mesir bagi mengukuhkan lagi sekatan ke atas Palestin.

Tidak cukup Tebing Barat di timur Palestin diasingkan daripada dunia luar melalui pembinaan Tembok Apartheid oleh kerajaan Israel, kini Semenanjung Gaza di barat Palestin pula akan diasingkan daripada dunia luar melalui pembinaan tembok pemisah bawah tanah oleh kerajaan Mesir sendiri. Tindakan-tindakan ini tidak lain bertujuan untuk melemahkan tekad umat Islam di Palestin dengan menghalang sebarang bantuan dan bekalan daripada sampai ke sana, supaya mereka akhirnya tunduk kepada kehendak Zionis dan musuh-musuh Islam.


Semoga Allah SWT sentiasa mengurniakan kekuatan dan ketabahan kepada umat Palestin dalam menghadapi sekatan dan penindasan yang berterusan ini. Semoga Allah SWT segera memenangkan umat Islam ke atas musuh-musuhNya dan sekutu-sekutu mereka. Semoga Allah SWT sentiasa mengurniakan kekuatan dan ketabahan kepada umat Palestin dalam menghadapi sekatan dan penindasan yang berterusan ini. Semoga Allah SWT segera memenangkan umat Islam ke atas musuh-musuhNya dan sekutu-sekutu mereka.

diceduk dari http://ismamesir.com
Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template