Terpaut pada Masjid

Assalamualaikum..

bismillah..(tajdid niat)



Ada soalan di sini? Pernah tak apabila mendengar laungan azan kita merasakan ianya khas ditujukan untuk diri kita? atau kita merasakan ianya dituju kepada orang lain-pakcik-pakcik di masjid atau makcik-makcik tukang masak di kedai sahaja?

Sepatutnya kita merasakan seruan azan itu tepat dituju pada diri kita. Lalu kita bersegera untuk ke masjid. Dan setiap langkah ke masjid itu perlu disulami dengan perasaan hubb(cinta) yang tinggi. Manakala, apabila pulang daripada masjid pula, hati kita berasa rindu yang menggunung. Terngiyang-ngiyang bacaan al-Quran dan suasana tenang sekalian manusia menundukkan diri kepada Yang Maha Pencipta.

Inilah yang dikatakan 'Ta'aluk bil Masajid'(atau dalam bahasa lingua francanya hatinya sangat terpaut pada masjid)

Orang yang melazimi diri utk ke masjid punya byk kelebihan

1. Antaranya, kehidupan orang2 ini lebih tersusun. Dan jadual hidupnya diutamakan mengikut waktu-waktu solat.

2. Kemudian, hati mereka ini sangat tenang dan lebih berkeyakinan untuk mencapai husnu khotimah(pengakhiran yang baik).

3. Antara 7 golongan yang mendapat naungan Allah s.w.t. di hari di mana tiada naungan melainkan naungan Allah taala, ialah 'pemuda yang hatinya terpaut pada masjid'(hadis)

4. Dan banyak lagi pahala melangkah ke masjid, pahala iktikaf di masjid, pahala solat di awal waktu, solat sunat, pahala solat berjemaah dan banyak lagi..

Kenapa amalan yang dilakukan seperti solat di masjid lebih tinggi darjatnya berbanding solat di tempat-tempat lain?

Mudahnya, kerana masjid itulah Rumah Allah.. dan terdapat banyak tanda-tanda sujud orang-orang soleh di masjid menjadikan tanah itu tanah yang barakah.. penuh keberkatan¬

Dan, sempena musim peperiksaan ini, marilah sama-sama kita lebih-lebih lagi untuk menjaga hubungan kita dengan masjid. Meminjam, kata seorang sahabat, 'sebenarnya, setiap darpada kita ini memang sudah diciptakan untuk berjaya(mumtaz), tetapi hanya perlu untuk mengambil asbab sahaja,' tak kiralah asbab itu dengan lebih kuat studynya, atau lebih kuat hubungannya dengan Allah..

'Hayya nakhudz bil asbab!'(marilah sama-sama mengambil sebab(untuk cemerlang)!)

Minta doa, setiap ilmu yang dipelajari mendapat berkat dan kekal dalam hafalan kita. insyallah, kita bersama-sama menjadi meraka yang cemerlang. Ws.

0 comments:

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template