Penat Study? Rehat Sebentar..

Musim peperiksaan mengundang gangguan emosi yang pelbagai. Seringkali mereka yang terbabit menghabiskan banyak masa dengan mengulangkaji pelajaran dan usaha-usaha untuk menghafal segala ilmu yang telah dipelajari. Lantas masa yang diperuntukkan untuk merehatkan diri secara fisikal dan mental tentu sekali terganggu.

Jika kita perhatikan, ketika inilah ramai yang kecundang dek nak rehatkan minda. Tiada komen.

Tapi, dari sudut lain pula, kita lihat ketika inilah hati mudah dikesani sinar-sinar hidayah. Ketika inilah kita mudah tersentuh ayat al Quran. Ketika inilah diri gagah bangun malam. Ketika inilah pipi mudah dibasahi air mata. Ketika inilah diri teringat harapan ayah bonda.

Lalu salurkanlah emosi ke tempat yang sepatutnya.



"Sesungguhnya orang yang hidup untuk kepentingan diri sendiri semata-mata, mungkin dapat mengecapi hidup damai dan tidur nyenyak. TETAPI, ia hanya hidup sebagai orang KERDIL dan mati sebagai orang KERDIL juga. SEBALIKNYA, orang yang BESAR memikul beban yang BESAR ini yang tidak punya tidur, tidak punya masa bermain2, tidak punya hamparan yang hangat gebu, tidak punya timbunan harta, perabot mewah megah, dan tidak punya hidup bersenang-lenang" (Almarhum As-Syahid Sayyid Qutb)

"Pemuda Hari ini, Impian Masa Depan" ~PMPI2010

Yeah, Perkhemahan Musim Panas Isma-Mesir atau singkatannya PMPI kembali lagi..!! dan kali ini kita akan menuju keeee... Ra'su Sidr!!!

PMPI2010 kali ini membawakan kelainan tema Kepemudaan. Sejauh manakah kita menghayati peranan pemuda Muslim pada zaman global serba canggih ini?
Di manakah kita di mata masyarakat yang mengimpikan rijal-rijal seperti Salahuddin al Ayubi, Muhammad alFateh dll? bersama kita singgapi di PMPI2010.

Klik ini untuk lebih jelas mengenai kelainan tersebut. Temanya pula, seperti tajuk entry di atas "Pemuda Hari ini, Impian Masa Depan!"




Mungkin ini untuk gambaran PMPI2009 yang lepas.. bersesuaian dengan tema "Warnai Hidupmu dengan Ikatan Persaudaraan".
















klik untuk paparan yang lebih jelas



Jom, mendaftar sekarang!!

Tazkirah Moji

Hari itu, suasana di dalam kelas sangat hiruk pikuk dengan gelagat gen7(code untuk batch kami di University Cairo) yang pelbagai, ada yang membaca alQuran, ada yang sedang khusyuk menelaah pelajaran, ada yang berbual-bual bagaikan nak beri khutbah kepada satu kelas, dan macam-macam lagi.



Dalam kekabutan itu, bangkit Moji memberi sedikit peringatan. Satu demi satu kalam dilontarkan.. Kemudian beliau tercari-cari sesuatu sambil meraba poket baju melayunya, lalu mengeluarkan sehelai dua kertas terlipat menandakan tazkirah kali ini bukanlah yang pendek-pendek sahaja. Dan apa yang lebih bermakna apabila melihat raut wajahnya yang begitu bersungguh-sungguh menyampaikan kalimah satu per satu bukan sekadar supaya ianya menyinggah sebentar di telinga-telinga kami, tapi beliau lebih mendambarkan kesedaran yang memuncak terbit dari hati yang ikhlas memahaminya.

Antara isi yang penting berkaitan pentingnya menjaga solat Subuh. Kerana jika solat Subuh tidak terjaga, apakah nilai keislaman seseorang itu? Lagi-lagi, kita bukan sekadar mengimpikan diri kita untuk menjadi manusia kebiasaan yang bersolat di atas sejadahnya sendiri dan pada waktu yang hampir-hampir terbit matahari. Malahan, kita mahukan diri kita termasuk dalam soff yang terkehadapan dalam solat Subuh dan semestinya berjemaah di masjid. Apatahlagi, solat-solat yang lain, tahajjud, qiamulail dan sebagainya…

Sabda Rasulullah s.a.w. ketika menggali Parit Khandaq; “..Constantinople (kini Istanbul) akan jatuh ke tangan tentera Islam. Rajanya adalah sebaik-baik raja, tenteranya adalah sebaik-baik tentera……”

Pada kali pertama solat Jumaat hendak didirikan, timbul pertanyaan siapa yang layak menjadi imam. Baginda Sultan Muhammad al Fateh memerintahkan kesemua tenteranya termasuk dirinya bangun lantas bertanya, “Siapa di antara kita sejak baligh hingga sekarang pernah meninggalkan solat fardhu walau sekali sila duduk!”. Tiada seorang pun yang duduk, kerana tidak seorang pun di antara mereka pernah meninggalkan solat fardhu.

Baginda bertanya lagi, “Siapa di antara kita yang sejak baligh hingga kini pernah meninggalkan solat sunat rawatib sila duduk!”. Sebahagian daripada tenteranya duduk.

Kemudian Baginda bertanya lagi, “Siapa di antara kamu sejak baligh hingga ke saat ini pernah meninggalkan solat tahajjud walaupun satu malam, sila duduk!”. Kali ini semuanya duduk, kecuali Sultan Muhammad Al-Fatih sendiri. Baginda tidak pernah meninggalkan solat fardhu, Solat Sunat Rawatib dan Solat Tahajjud sejak baligh . Inilah dia anak didikan Syeikh Shamsuddin Al Wali. Bagindalah sebaik-baik raja yang telah diisyaratkan oleh Rasulullah saw di dalam Hadisnya itu.




Lihatlah pemuda-pemuda Islam kini, peribadinya rosak, matlamatnya tak jelas. Paling hebatpun, dia nak mendapat kebaikan untuk dirinya sahaja. Adapun yang menjadi ketua pasukan sorak yang menonton dari bangku orang ramai, tidaklah termasuk dikalangan pemain simpanan pun.

Kita berdoa semoga Allah menjadikan kita dikalangan hambaNya yang soleh, dan menjadikan idola teladan kita di kalangan orang-orang Soleh pembawa profesion dakwah dan para ulama’. Dan bukan di kalangan artis-artis atau pemain-pemain bola yang tak tentu lagi mana hala tujunya.Ws.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Kami sedang duduk bersama Rasulullah SAW, ketika melihat bulan purnama. Baginda berkata, “Sungguh kamu akan melihat Rabb (Allah), sebagaimana kamu melihat bulan yang tidak terhalang dalam memandangnya. Apabila kamu mampu, janganlah kamu menyerah dalam melakukan solat sebelum terbit matahari dan solat sebelum terbenam matahari. Maka lakukanlah.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Iklan Program; Survival Umat Islam di Msia, cabaran & harapan



Apa faedah untuk kita? Jawabnya, untuk kita saling bertolongan mengubah masyarakat Malaysia, kita perlu kenali dahulu situasi atau keadaan di sana, yang mungkin-mungkin tak mendapat liputan secara samarata dari pelbagai pihak. Kenali masyarakat anda, dan bergerak mengatur strategi untuk jangka masa pendek dan panjang, insyaallah.

Di sini ada beberapa video untuk sesiapa yang hendak mengenali penceramah yang sudah tak asing ini, saya kira.




NERACA (edited version)

assalamualaikum, bismillah..

(tajdid niat-cuba utk menulis dari hati supaya kalimah2 ini juga sampai tepat ke hati yang membacanya)


Anugerah memahami Islam, adalah anugerah yang sangat bernilai buat sesiapa sahaja. Kerana orang yang faham Islam, dalam dirinya ada satu NERACA yang tidak ada dalam orang lain.NERACA ini membolehkan manusia berfikir secara waras dan menilai sesuatu menurut pandangan kaca mata Ad-Din berbanding tafsiran menurut tanggapan peribadi semata-mata. Tambah lagi, pandangan peribadi biasanya lebih terbias kepada beberapa sudut pandangan sahaja dan juga mudah untuk menyimpang ke dalam kancah hawa nafsu.

Sabda Rasulullah saw,
“Manusia itu umpama galian, mereka yang terpilih dalam jahiliahnya, mereka itulah yang terpilih sesudah Islamnya, sekiranya mereka faham”


Kita masih bercakap tentang NERACA. Seseorang yang punya NERACA agama ini mampu untuk merasai kebahagiaan hidup yang sebenar. Apakah maknanya ini? Bahagia dalam erti kata yang sebenar ialah rasa kemanisan hidup dalam rahmat Allah s.w.t. Hal ini kerana, boleh jadi seseorang berasa bahagia tetapi kebahagiaannya itu hanyalah memuaskan nafsu halobanya sahaja. Dia berasa tenang hidup, seronok dan bergembira di dunia tetapi pada hakikatnya, kebahagiannnya itu bukanlah yang membawa makna tulen. Keseronokannya sementara dan akan menyebabkan orang sebegini sesudah dicampakkan ke dalam neraka, lalu mereka berteriak;

“Ya Tuhan kami, keluarkanlah kami daripadanya (dan kembalikanlah kami ke dunia), maka jika kami kembali (juga kepada kekafiran), sesungguhnya kami adalah orang-orang yang zalim." (al Mukminun;107)

Dan juga apabila datang kematian kepada mereka;

“… sebelum datang kematian kepada salah seorang di antara kamu; lalu ia berkata: "Ya Rabb-ku, mengapa Engkau tidak menangguhkan (kematian)ku sampai waktu yang dekat, yang menyebabkan aku dapat bersedekah dan aku termasuk orang-orang yang saleh?"(al Munaafiqun;10)


NERACA inilah sebenarnya yang membolehkan kita bersikap dengan sifat “tamayyuz”, mampu berbeza daripada suasana masyarakat yang rosak. NERACA yang saya maksudkan ialah anugerah FAHAM Islam dan bukan semata-mata memeluk Islam.





Sebagai contoh, orang yg benar-benar punyai NERACA ini, mampu membezakan antara apa yang dikatakan ukhuwah dan apa yang dikatakan persahabatan. Kadang-kadang ramai tersalah tanggapan dengan persahabatan ini, yang diselitkan juga nilai-nilai murni dan disebut sebagai ukhuwah. Kata orang, “friendship kita pun lebih best berbanding ukhuwah mereka.”

Kita lihat pada zaman sebelum datangnya Islam membawa sinar perubahan, masyarakat Arab Jahiliah mengamalkan kehidupan berpuak-puak. Mereka duduk dalam satu kelompok dan melakukan aktiviti monopoli perdagangan, merompak atau menyamun secara bersama. Mereka merasakan ‘Ukhuwah’ antara mereka begitu rapat hinggakan jika ada salah seorang ahli mereka yang dianiayai, maka seluruh puak tersebut akan berpakat dan mengisytiharkan perang terhadap puak yang menganiaya itu.

Seringkali kita disibukkan dengan ukhuwah atau tautan yang lalai. Tautan dalam bentuk ini selalu menyebabkan kita berasa amat akrab dan rapat antara satu sama lain. Malangnya, apa yang dilakukan bersama adalah dalam bentuk lagho(sia-sia) dan lebih teruk lagi jika ianya maksiat!

Firman Allah swt; "..dan bertolong-tolonglah kamu dalam mengerjakan kebajikan dan ketaqwaan, dan jangan bertolongan dalam mengerjakan keji dan kemungkaran..." (al-maidah:2)

Satu lagi, seseorang yang punya NERACA mampu melihat Islam dalam konteks agama yang Syumul. Yakni yakin Islamlah penyelesaian segala permasalahan yang dihadapi umat. Sesetengah orang tersalah, memahami bahawa Islam hanya terbatas dalam soal-soal ibadat dan bentuk-bentuk ruhaniah sahaja. Pemahaman ini sempit dan dalam ruang lingkup yang tidak luas bertentangan dengan kesyumulan Islam yang merangkumi akhlak, pergaulan, tingkahlaku dan amalan berdasarkan pemahaman.




Apabila FAHAM, khusyuk kita bukan hanya dalam solat, tapi ‘khusyuk’ kita juga ketika muamalah(perbualan,tatacara,urusan jualbeli..dsb), ‘khusyuk’ ketika berfikir, ‘khusyuk’ dalam menjaga akhlak. ‘Khusyuk’ yang dimaksudkan dapat rasai bahawa Allah sentiasa melihat kita, sepertimana kita rasai ketika berada dalam solat atau didalam kuliah agama. Susulan itu, orang yang FAHAM Islam dalam ertikata SYUMUL akan merasa perlu untuk BERUBAH. Dan kemudian apabila semakin bertambah kefahaman, orang ini akan merasakan diri perlu MERUBAH. Kemudian, keperluan berkumpul bersama mereka yang ingin BERUBAH dan MERUBAH. Untuk apa? untuk synergistik!...

Islam yang seharusnya difahami adalah Islam yang bersifat SYUMUL. Bermula dari mengangkat kelopak mata sehinggalah menutupnya kembali. Bahkan, saat tertutupnya kelopak itu pun termasuk dalam Islam.

Tetapi, amat malanglah bagi kita yang tidak mengerti atau menghayati pemisahan agama dalam kehidupan seharian. Islam hanyalah ketika bersolat, mendengar ceramah, menghadiri usrah dsb.

Perlu kita fahami bahawa, terdapat dua jenis IMAN, iaitu Iman yang bisu, tidur nyenyak dalam jiwa mereka, mereka tidak mematuhi tuntutan Iman itu. Adapun satu lagi Iman yang bergelora, menyala, kuat dan waspada. Iman ini akan memandu manusia sentiasa mencari pencinta-pencinta agama ini. Semangatnya berkobar-kobar, dan tak jemu berusaha meyakinkan manusia bahawa NERACA yang tersimpan dalam diri mereka ini perlu disebarluaskan dan membantu dalam usaha membangkitkan ummah gemilang ini.Wallahu'alam..WS
Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template