Dajjal


Jika ditakdirkan oleh Allah taala, mungkin-mungkin saja kita akan ketemu si Dajjal dalam jangka hayat kita..

Kadang-kadang, saya tak berapa faham, macam mana kita boleh sampai memilih Syurga yang ditawarkan oleh Dajjal, yang pada hakikatnya Neraka Jahannam. Dan bagaimana kita boleh melepaskan Neraka Dajjal, yang pada hakikatnya Syurga Allah s.w.t.

Bukankah kita telah diberitahu, apa yang Dajjal tawarkan itu hanyalah permainan dia(orang ke apa ya?) sahaja. Bukankah semuanya itu supaya kita menjadi pengikutnya yg durjana, peneman dia menempah seksa di akhirat kelak..???!

Sabda Rasul s.a.w.;“…sesungguhnya al-Masikh ad-Dajjal adalah seorang lelaki yang pendek, hujung tapak kakinya berdekatan sedangkan tumitnya berjauhan, berambut kerinting, bermata sebelah dengan mata yang terhapus.”(Riwayat Abu Daud)

Tetapi..

setelah meneliti kembali, hakikat umat Islam sekarang ini, sepertinya kita sudahpun membuat pilihan.. Ya, sudahpun memilih Syurga Dajjal!

Bagaimana pandangan kita mengenai kehidupan ini? apa yang kita inginkan sebenarnya? Mengapa keseronokan itu begitu menguasai diri kita? Mengapa jiwa muslim yang begitu berharga itu mudah-mudah sahaja dikotori virus-virus kemaksiatan?! Keseronokan itulah nafsu.. mainan dajjal..

Apa pandangan kita mengenai perkahwinan? Adakah perkahwinan yang dimulakan dengan dorongan hawa nafsu mampu mengekalkan 'binaan masjid tersebut'? mampukah generasi-generasi pendakwah yang hebat seperti generasi sahabat ridhwanullah anhu lahir daripada perkahwinan jenis ini? Atau bukankah sudah terbukti perkahwinan artis-artis berpaksikan nafsu diakhiri dengan penceraian dan pergolakan rumahtangga?

Belum lagi bercerita mengenai perjuangan Islam... belum lagi bercerita mengenai generasi harapan umat Islam.. belum bercerita mengenai percaturan politik yang kotor.. Ya, satu muhasabah.. buat kita..


2 comments:

perantau kasih said...

nak tanya la, perkahwinan atas dasar nafsu tu apa maksudnya ye. nafsu yg macam mana?

Mukmin bin Mohd Khairi said...

"...Atau bukankah sudah terbukti perkahwinan artis-artis berpaksikan nafsu diakhiri dengan penceraian dan pergolakan rumahtangga?"

zaman sekarang nih, yg bukan artis pun ramai yang kahwin2 artis..

Apa2 pun tahniah kepada mereka yang berkahwin utk mendapat Redha Allah taala..

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template