Kefahaman para Nabi





اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا فَهْمَ النَّبِيِّينَ وَحِفْظَ المُرْسَلِينَ وإلْهَامَ المَلاَئِكَةِ المُقَرَّبِينَ فِي عَافِيَةٍ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ

“Wahai Tuhanku, kurniakanlah kami kefahaman para Nabi dan hafazan para Rasul, serta ilham daripada para Malaikat yang hampir dengan-Mu, kurniakanlah kami kesihatan wahai Tuhan yang Maha Pengasih.”


Allahumma Amin

ruang Arkib; article IM

DI Mesir misalnya Pergerakan Jamaah Islamiyyah yang terkenal sebagai Tanzim al-Jihad dan Takfir wa'l-Hijrah merupakan pergerakan yang paling radikal dan sering menunjukkan keganasan demi membentuk negara Islam. Hasil daripada tindakan dan ideologi radikal oleh pergerakan-pergerakan Islam tersebut, maka persatuan atau pergerakan Islam yang lain turut disalahtafsir oleh masyarakat luar.

Di negara Mesir juga, jumlah pergerakan Islam melebihi 300 persatuan atau pergerakan. Di antara pergerakan paling berpengaruh dan termasyhur ialah Ikhwan al-Muslimin (Ikhwan) yang ditubuhkan oleh Hasan al-Banna pada 1928.

Kekuatan dan kemasyhuran Ikhwan bukan berdasarkan kepada perjuangan politik seperti mana pergerakan Islam lain yang mana kuasa untuk memerintah dan menerajui negara merupakan matlamat perjuangan mereka. Ikhwan diterajui oleh pemimpin yang mempunyai karisma yang tinggi dan memiliki ilmu pengetahuan dalam bidang konvensional dan tradisi Islam. Ini merupakan ciri-ciri yang wujud dalam peribadi Hasan al-Banna, tokoh pergerakan Islam yang terkenal di dunia.

Kebijaksanaan Hasan al-Banna dalam menggariskan polisi Ikhwan yang berlandaskan kepada pengajaran Islam seiring dengan struktur pelbagai aktiviti, terutamanya dalam hal ehwal kebajikan dan program sosial menjadikan Ikhwan satu pertubuhan Islam yang paling berpengaruh di Mesir. Ia bermula sebagai satu organisasi sosial yang menumpukan perhatian kepada pengajaran Islam, mendidik dan mengajar golongan buta huruf, menubuhkan hospital dan syarikat perniagaan dan perdagangan.

Kejayaan Ikhwan membentuk satu pergerakan Islam yang terkaya, moderat dan berpengaruh di Mesir juga berkaitan dengan objektif dan visi yang menjurus kepada kepentingan masyarakat dan negara bukan kepentingan politik dan individu.

Di antara objektifnya ialah menyertai kebajikan umum dan perkhidmatan masyarakat pada bila-bila masa dan keadaan mengizinkan; mengukuhkan kemakmuran negara; membebaskan dunia Islam daripada penjajahan; menganjurkan keamanan sejagat dan tamadun Islam berlandaskan prinsip Islam; membina kembali negara Islam dan menyatupadukan Mesir dengan negara Islam lain berdasarkan prinsip Islam, selain memperkukuhkan umat Islam secara mengikuti dan mengamalkan ajaran undang-undang dan akhlak Islam.

Berdasarkan objektif tersebut, para pemimpin dan ahli-ahli Ikhwan bergerak begitu aktif dalam kegiatan kebajikan sosial, ekonomi dan negara walaupun tidak menerajui pemerintahan. Kejayaan Ikhwan membina institusi sosial ekonomi yang merangkumi institusi pelaburan yang boleh mencabar institusi pelaburan kerajaan, perniagaan serta kebajikan masyarakat menunjukkan bahawa pergerakan ini boleh dianggap sebagai 'state within the state'.

Dalam sektor ekonomi, Ikhwan boleh menandingi kerajaan Mesir yang mana pada tahun 1980-an, pergerakan ini memiliki tujuh syarikat terpenting negara, perusahaan dan penerbitan seperti syarikat perlombongan dan galian, syarikat perdagangan dan kerja-kerja kejuruteraan dan syarikat penerbitan Islam dan akhbar-akhbar harian.

Mereka juga memiliki syarikat-syarikat pelaburan. Syarikat pelaburan terbesar ialah al-Rayyan dan pada pertengahan 1980-an, syarikat pelaburan milik Ikhwan dilaporkan media memiliki di antara AS$5 bilion hingga AS$15 bilion. Ikhwan walaupun mempunyai pengaruh yang kuat di Mesir tetapi tidak dibenarkan berdaftar sebagai parti politik. Berdasarkan kepada perundangan dan konteks semasa, Ikhwan lebih menumpukan perhatian kepada kegiatan ekonomi dan sosial, dan membenarkan ahli-ahlinya melibatkan diri dalam politik dengan menyertai parti lawan seperti parti Pakatan Islam dalam Pilihan Raya Umum (PRU) tahun 1987.

Pada PRU 1984, ahli Ikhwan bergabung dengan Parti Wafd. Pada PRU 1987, ahlinya bergabung dengan Parti Buruh dan Liberal yang merupakan parti lawan terbesar di Mesir. Dalam PRU 2000, ahli Ikhwan mendapat 17 kerusi dalam Parlimen secara bergabung dengan Parti Buruh dan Liberal. Dalam PRU 2005, ahli Ikhwan menduduki 20 peratus kerusi dalam Parlimen.

Ikhwan tidak menggunakan pengaruhnya dalam arena politik untuk menerajui kerajaan Mesir tetapi lebih menumpukan perhatian kepada mereformasikan sistem pemerintahan Islam secara kerjasama dengan parti-parti politik yang wujud di Mesir. Ia merupakan perbezaan di antara Ikhwan dengan pergerakan-pergerakan Islam dalam dunia Islam lain yang mana terlalu ghairah untuk mendapat kuasa tanpa bermuhasabah diri mempersoalkan kemampuan untuk menerajui negara.

Ikhwan walaupun tidak memegang kuasa pemerintah negara tetapi aktiviti dan kegiatan sosialnya yang mana menyerupai sebuah kerajaan prihatin terhadap rakyat. Kematangan para pemimpin Ikhwan mengekalkan statusnya sebagai organisasi sosial walaupun rejim Hosni Mubarak telah digulingkan menunjukkan bahawa Ikhwan bukan pergerakan Islam yang terlalu ghairah untuk mendapat kuasa. Mereka lebih rasional dan berwibawa dalam menentukan masa depan Mesir secara menggerakkan parti-parti politik Mesir dalam menentukan dasar pemerintahan negara berasaskan kepada Perlembagaan Islam tanpa menggunakan kekerasan dan radikal.

Dr. Saodah Abd Rahman, Jabatan Usuluddin dan Perbandingan Agama, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia

asas gerakan dakwah, saling berkasih sayang

Kata Ibrahim bin Adham ra: “ al Mahabbatu hia thamratu ma’arifah..”

Makna nya, kasih sayang itu terhasil daripada sebuah perkenalan..



Bila bercakap tentang kenal, bukanlah dimaksudkan di sini hanya sekadar tahu dan mendengar tentang seseorang shj. Kerana kenal yang berupa sebegitu tidaklah yang mengembangkan sebuah jambakan kasih sayang dalam jiwa ke tahap yang hebat. Kenal dalam erti tahu-tahu sahaja, hanya akan memberikan percikan semangat sementara yang akhirnya akan padam dan layu selepas lupa tentang kisah atau diri seseorang itu.

Sebab itu suatu pengajaran penting dalam hidup ini untuk kita bukan sekadar mendapat TAHU tetapi mendapat FAHAM. Dan FAHAM adalah suatu proses di mana seseorang itu bukan sekadar TAHU tetapi berAMAL dengan apa yang dia TAHU itu. Jadi, sesiapa yang TAHU tapi masih tak buat apa yang dia katakan, sebenarnya, dia pun tak FAHAM erti hakikat ilmu itu... [rukun biah pertama, al fahmu]

Medan berkata tak sama Medan beramal. Medan beramal tak sama Medan berjihad.. hanya orang yang berada di tempat tersebut mengerti hakikatnya..

Firman Allah taala;
“wa ma khalaqtul jinna wal insan illa li ya’budun..” ai(yakni) liya’rifun.
. iaitu utk mengenal Allah taala. Makrifatullah

Bagaimana kita dapat menyuburkan rasa sayang, rasa kasih pada seseorang.. ialah dengan kita mengenalinya, dengan mengikuti perjalanan hayatnya, mengikut prinsip hidupnya, menyelami perasaan dan personalitinya. Begitulah juga kita ingin mencintai seseorang sahabat kita. Begitulah juga kita ingin mencintai Rasul kita.. Muhammad s.a.w..

Pada suatu hari para Sahabat melihat air mata mengalir di pipi Rasulullah lalu bertanya, "Mengapa tuan menangis wahai Rasulullah?"

Rasulullah menjawab, "Aku rindukan Ikhwanku."

Terkejut para Sahabat dan berkata, "Bukankah kami Ikhwanmu?"

"Tidak," kata Rasulullah. "Kamu Sahabat-Sahabatku manakala Ikhwan ialah umat Islam akhir zaman, yang datang sesudahku, yang tidak berjumpaku tapi beriman denganku."

subhan nallah!! subhan nallah!! subhan nallah!!




Bagaimanakah Rasullah s.a.w begitu sayang kita umat akhir zaman ini? Tak lain tak bukan kerana beliau benar-benar mengenali umatnya lebih daripada kita mengenali umat ini sendiri. Lebih dari kita mengkaji masyarakat sendiri dan menganalisa jiwa kita sendiri..

Rasulullah SAW ada bersabda:

"Hampir tiba satu masa di mana bangsa-bangsa dari seluruh benua akan mengerumuni kamu seumpama orang yang mengadap makanan dan dulang-dulang hidangan".

Para sahabat bertanya, "Apakah kerana kami sedikit jumlahnya pada ketika itu, wahai Rasulullah?"

Nabi menjawab "Bahkan ! Kamu SANGAT RAMAI ketika itu, namun kamu ibarat buih di laut dan di air yang mengalir. Pada masa itu, Allah mencabut rasa gerun dan takut terhadap kamu dari hati musuh-musuh kamu, dan Allah akan memasukkan ke dalam hati kamu penyakit Al Wahnu."

Para sahabat bertanya "Apakah dia Al Wahnu?".

Nabi menjawab "Cintakan dunia dan takutkan mati ."( Hadith Riwayat Abu Daud)


Bagaimana pula dengan kita sahabat2 sekalian? Adakah kita benar-benar mengenali Rasulullah s.a.w.? Adakah kita benar-benar menyelami apakah sebenarnya yang dituntut oleh ar-Rasul s.a.w?

Adakah kita tahu bagaimanakah Nabi membina Rijal-rijal dakwah. Tahu bagaimanakah nabi saw menunjukkan contoh yang paling sempurna dalam pelbagai sudut, sebagai seorang ayah, Suami, guru, anak murid dan lain2.

Sebab itu, ramai yang tahu ilmu-ilmu Islam, itu betul ini salah tapi masih gagal memahami Islam dengan sebaiknya. Memahami keindahan Islam itu sendiri. Gagal memahami apakah yang dituntut dalam agama bukan sekadar perbahasan agama tetapi penghayatan agama sepatutnya ditatbiqkan dalam amalan di segenap sudut dan mencakupi setiap marhalah kehidupan, hatta, dalam pembinaan rumah tangga.

Tak cukup suatu kelompok manusia sekadar memberikan tahu shj tanpa difahamkan, melalui proses penghayatan Islam sebenarnya. Melihat segala-galanya dari jendela Keindahan Islam, the Beauty of Islam.




Tak cukup umat Islam diajarkan kepentingan memelihara diri daripada hubungan yang tidak syar’ie tanpa memahamkan dan serius dalam pembinaan rumah tangga muslim. Tak cukup sekadar melompat ke puncak kegemilangan dan memenuhi kamaliat(kesempurnaan) dan tahsiniyat(hiasan), tanpa mengutamakan perkara hajiat(keperluan) yang lebih aula.

Mana mungkin generasi hebat bakal dilahirkan dalam kepincangan institusi kekeluargaan di peringkat permulaan lagi, di bahagian pemilihan lagi. Tengoklah betapa ramainya artis yang akhirnya punah rumahtangga kerana asasnya sudah lemah. Peringkat awal, pemilihannya sudah bertunjangkan nafsu dan neraca manusiawi.

Begitulah juga yang akan berlaku kepada sohibul fikr/ pembawa agama Allah jika menggunapakai neraca yang serupa. Gerakan islam yang sejati perlulah menekankan setiap marlahah pada penekanan yang sebaiknya, dan ketahui apakah yang sebenarnya patut dipenuhi oleh setiap kita daripada menyimpang jauh daripada gerak kerja amal islami kita yang sepatutnya. WS.

3 Mac 1924

Jika kita mengimbau kembali sejarah silam, tarikh 3 Mac 1924 merupakan tarikh yang cukup mendukacitakan umat Islam keseluruhannya. Berlakunya pada tarikh ini suatu peristiwa hitam yang menikam menusuk padu ke dalam hati pencinta-pencinta agama mulia ini. Terasa pedih, geram, sedih, malu, lemah, bersemangat yang bercampur baur saat demi saat, jam demi jam pada hari tersebut.



Pada hari ini, secara rasminya, sistem Khilafah Islamiah dimansuhkan dan Negara Turkey menggunapakai sistem Republik dalam pentadbiran mereka. Hal ini terjadi hasil konspirasi yang cukup teliti yang dirangka dan dirancang oleh musuh-musuh Islam termasuk dikalangan orang islam yang berhati busuk berbau najis ‘kemunafikan’.

Antara hero yang kita patut sanjungi ialah Sultan Abdul Hamid II yang berjuang mati-matian untuk mempertahankan Khilafah Islamiah ini. Baginda ditawarkan dengan macam-macam tawaran daripada harta, tanah dan sebagainya untuk melepaskan kekuasaannya sehingga akhlak baginda menjadi ‘amaran’ kepada barat dan musuh Islam. Baginda turut tegas dalam mempertahankan isu Palestin dan perkara ini menjadi ancaman hebat terhadap rancangan jahat Zionis dalam rangka untuk menguasai dunia.



Akhirnya pada 1909, darurat terancang telah dicetuskan, dan fatwa dikeluarkan untuk memecat Sultan Abdul Hamid II. Baginda dan kaum kerabatnya dibuang Negara dan dikurung di Istana sehingga meninggal dunia.

Dan pada ketika itu, Mustafa Kemal Ataturk menjadi ‘penyelamat umat Islam’ dengan melakukan perubahan yang mengejutkan semua pihak termasuk Al-Azhar sendiri. Manusia jahat ini memansuhkan sistem kesultanan dan mengumumkan Turkey sebagai Negara Republik. Kemudian lebih dahsyat lagi dengan memansuhkan sistem Khilafah yang telah bertahan sejak lebih 600 tahun dahulu.



Kecewa dengan keputusan ini, umat Islam bagaikan sudahlah jatuh ditimpa anak tangga apabila larangan pemakaian Islam dibuat, undang-undang Islam dimansuhkan, calendar hijrah ditukar kepada calendar geogorian’s, penghapusan tulisan Arab, Islam sebagai agama Rasmi dibubarkan dan bacaan al-Quran dan azan mesti dibuat dalam bahasa Turki. Semua ini sepertinya sudah lama wujud perancangan rapi untuk meruntuhkan ketamadunan Islam yang telah gah sejak berabad-abad yang lalu.

Belajarlah daripada peristiwa ini, belajarlah bahawasanya, sesuatu tamadun itu hanya akan jatuh disebabkan kuatnya tamadun yang lain dan lemahnya tamadun itu sendiri. Semuanya berpunca daripada satu elemen yang penting yang dilupakan oleh ramai umat Islam, yakni Iman. Bangkitnya islam dnegan Iman, bertahannya Islam dngn Iman dan jatuhnya umat Islam juga disebabkan faktor Iman.


Biarlah kita katakan lemah manapun ketamadunan barat yang menguasai dunia kini, akan tetapi jika tiada tamadun Islam yang makin kuat atau bertambah hebat segala aspeknya, serupalah kita bermimpi di siang hari. Mengharapkan hasil tumbuh, tuaian tak menjadi.

Perlengkapkan diri dengan Iman, sebab Iman itu penolak segala kekuatan umat. Hargai iman anda, pulihkan iman anda, sentiasa cari jalan untuk perbaiki dan pertingkatkannya. Pada akhirnya, mereka yang mencintai agama ini akan berkumpul atas perkumpulan imaniah, perkumpulan yang menghasilkan amalan yang satu, amalan dengan keazaman yang hebat, amalan yang membawa seribu satu impak buat umat, mengubat segala kesengsaraan dan dukacita yang dirasai selama ini. Wallahualam.
Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template