Kayan Islam vs Kayan Jahiliyyah

Kayan bolehlah diterjemahkan sebagai entiti atau suatu struktur(binaan). Dan saya lebih memilih perkataan 'binaan' untuk mengolah maksud kayan ini.



Jika diamati dengan teliti, renung seketika fahaman, aliran dan corak fikir rakyat Malaysia khususnya, kita akan dapati bahawa tidak ada keserasian pandangan atau paling tidak kaedah menilai sesuatu perkara banyak dikaburi oleh pelbagai keinginan lain...

Hal ni mungkin disebabkan sistem pendidikan di negara tidak membantu membentuk corak pemikiran Islamik dan kritis tentang sesuatu perkara. Lantaran, ramai yang mengambil inisiatif menjelajah dan menimba ilmu Islam daripada sumber-sumber pendidikan yang lain. Akhirnya, muncullah pelbagai aliran dan corak fikir yang pelbagai seperti tumbuhnya cendawan-cendawan selepas hujan.

Satu solusi untuk menyatukan pemikiran ini dengan mengumpulkan kesemua di bawah satu bumbung dan mendapatkan titik persamaan minimum adalah satu usaha sangat murni yang dikagumi. Malangnya, tanpa persepakatan dalam perkara yang USUL(teras), dan memenangkan satu fikrah yang asli(wihdatul fikr), kita akan banyak disimpang siurkan dengan suatu yang kurang utama daripada hadaf(matlamat) teratas apatahlagi jika kita rupa-rupanya sudah terbias daripada Fikrah asal yang kita canangkan.




Saya mengajak kita semua melihat setiap perkara dari sudut kemaslahatan ummah. Itu yang PALING UTAMA, kepentingan ummat ISLAM! Melihat pertembungan kita hari ini ialah pertembungan antara kayan Islam dengan kayan Jahiliyyah. Antara binaan Islam dgn binaan Barat. Antara ummat Islam dgn serangan pemikiran. Antara anak-anak muda Islam(generasi harapan) dgn idola-idola yang rosak. Antara ISLAMIS vs HUMANISME, yang pada akhirnya humanisme ni termasuklah juga semua sekularisme, liberalisme, individualisme, materialisme, dan isme2 yang lain.

Siapakah yang lebih cepat binaaannya? yang manakah lebih gigih pekerjanya? manakah yang lebih utamakan perancangan, strategi keseluruhan sebelum pembinaan berbanding menumpukan binaan tampalan, yakni terus membina, tanpa melakarkan pada minda hasil akhir dengan sempurna, mungkin kerana mengejar dateline?

Faham humum, apa yang kita utamakan? apakah yang bermain di minda kita? apakah yang kita lakukan dalam seharian? apakah yang kita mahukan dalam hidup ini...????

Serangan budaya Barat dan Liberalisma kini seperti tsunami yang melanda Malaysia khususnya para remaja dan belia sehingga lahir ramai dikalangan mereka yang bukan sahaja tidak berjihad demi memikul risalah Islam ke seluruh pelusuk dunia, bahkan identiti Islam itu sendiri hampir tiada didalam jiwa mereka lantaran mengikut idola-idola ala-Barat. Tiada jalan lain selain mendidik mentarbiyah dan menunjukkan kepada mereka idol-idola Islam peninggalan Rasulullah saw di kurun ke 21 ini. [ust Halim Abdullah]




Jiwa anak-anak muda kini lemah, jatidirnya musnah, jauh daripada tanggungjawab jihad.. mungkin lebih memikirkan apa yang hendak dipenuhi dalam hidupnya seharian.. nak makan apa petang ni? apa kerjaya idaman, peguam, doktor pensyarah? tapi, hanya untuk kepentingan diri semata-mata, malahan tak memikirkan apa tuntutan Islam yang masih belum tertunai. Apa hak-hak Allah yang masih kita abaikan..

Antara sebab berlakunya fenomena ini kerana, pertama, derasnya arus Ghazwtul fikr(serangan pemikiran) tajaan barat.. dan yang kedua, anak-anak muda tidak menjumpai medan atau biah(sistem sokongan) yang ada untuk menggilap potensi, mengukir aspirasi, dan meluahkan kekuatan dan semangatnya untuk menjadi pejuang Islam. Ramai antara mereka larut dalam kancah arus permodenan dan serangan tajaan Barat, bahkan dikalangan penggerak dakwah sekalipun. Dan rata-rata yang faham, terjerumus dalam taufan politiking ala-ala barat yang memusnahkan jati diri, dan meruntuhkan akhlak.

Akhirnya humum anak muda menyimpang, dan terlupa untuk meningkatkan ilmu, potensi diri, dan memperteguh jati diri sepertimana jati diri singa-singa ummat suatu ketika dahulu...

“Sesungguhnya membentuk umat-umat, mentarbiyah masyarakat-masyarakat, mencapai cita-cita dan memenangkan prinsip-prinsip memerlukan dari sesuatu umat itu KEKUATAN JIWA YANG HEBAT … sekurang-kurangnya kemahuan kuat yang tidak diserapi lemah, kesetiaan yang teguh yang tidak dicerobohi berlunak-lunak maupun khianat, kemahuan kuat yang tidak dihalang oleh tamak atau bakhil dan mengetahui, yakin dan menghormati prinsip yang boleh menjaganya dari silap, menyeleweng, bertolak ansur atau tertipu oleh orang lain” [Hasan Al-Banna]

0 comments:

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template