Ramadan yang Terbaik buatku

“Ya Allah, jadikanlah Ramadan kali ini, Ramadan yang Terbaik buatku..



Jika kita renungkan, tak dapat bayangkan betapa banyaknya dosa yang telah kita lakukan selama ini. Boleh jadi, kalau dosa itu berbentuk gumpalan batu-batu, dan kita pikul atas kepala kita, tak tahulah betapa besarnya gunungan batu-batuan yang bakal menghempap ke atas kepala kita. Begitulah bagaimana orang yang beriman melihat dosa yang dilakukan setiap hari.

Sebaliknya, golongan fasiq memandang maksiat yang dilakukan seperti lalat yang hinggap di hidung mereka, kemudian ditepis lalat itu dengan tangan mereka, lalu terbanglah ia ke udara. Beberapa ketika kemudian, hinggap kembali ke hidung. Sepertinya maksiat itu suatu yang remeh dan bukan menjadi perkiraan golongan tersebut.

Para Salafussoleh terdahulu sentiasa menghitung maksiat yang telah mereka lakukan. Mereka berusaha untuk berhati-hati dalam setiap tindak tanduk mereka dan bersegera untuk bertaubat dan mengharapkan maghfirah dari ilahi.

Maksiat dalam erti kata para alim ulama’ bukanlah seperti yang kita rasai. Hatta melewatkan solat berjemaah di masjid pun termasuk dalam maksiat bagi mereka. Maksiat yang difahami oleh mereka ialah sebarang culas dalam ketaatan kepada Allah swt. Masakan tidak, seorang Sheikh Besar, Dr Yusoff al-Qaradawi mengatakan dihadapan himpunan para ulama’; “jikalau dosa itu punyai bau, pasti kalian semuanya akan menjauhi aku.”

Dan Imam Syafiee rahimulllah juga mengadu buruknya hafalnya hanya kerana terlihat bahagian tumit seorang perempuan ajnabiah di pasar. Bayangkan apa yang dilihat oleh para remaja kini? Apakah maksiat mata yang kita lakukan selama ini? Bayangkan teruknya maksiat membunuh pemuda muslim bagai kegelapan yang menutupi cahaya... bagaikan kita tak dapat lari dari tertunduk kepada nafsu syahwat kita..

Betul, kita sangat, sangatlah dahagakan keampunan ilahi. Kita SANGAT perlu pada rahmah dan kasih sayangNYA untuk melangkah ke Syurga abadi. Kita perlukan reda dan keampuananNYA setiap detik setiap hari.

Sabda Rasulullah saw ; "Sesiapa yang berpuasa dengan penuh keimanan dan ketulusan, Allah akan mengampunkan dosanya yang terdahulu." (Hadis riwayat Bukhari, Muslim dan Abu Daud)

Subhanallah, betapa BESARnya rahmah Allah swt terhadap hambaNYA..

Jadi, dalam menyusun langkah ke bulan yang mulia ini, marilah sama-sama kita merebut segala peluang, ganjaran dan pahala yang bertaburan pada bulan ini sambil menghirup udara segar bulan barkah, RAMADAN!! Kita hidupkan malam dengan solat Qiam dan Tahajjud. Kita perbanyakkan bacaan ayat suci al Quran. Kita banyakkan sedekah dan amal jariah... insya allah..




Semoga kita tak termasuk seperti yang disabdakan oleh Rasul saw; "Rugilah orang-orang yang didatanginya Ramadan , kemudian bulan itu berlalu tetapi dosanya tidak diampunkan." [Hadis Riwayah Ahmad]

Kita berdoa semoga Ramadan kali ini, Ramadan yang terbaik buat kita semua.. insyaallah! Amiin, aminn ya Rabb~

0 comments:

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template