Tawasi dikala Lemah


Mungkin apa yang dialami, mudah di mata yang lain... kerana diri ini juga berfikir sebegitu sebelum ini.. sebelum merasainya sendiri apa yang dinamakan fatrah 'futur'.. kelesuan.. Dalam kebuntuan dan kekacauan itu, hadir seorang teman memberi bimbingan.

Zakwan: Salam akhi Mukmin

Mukmin: Ws. sheikh ana ada soalan.. apakah yg dimaksudkan siamul qalb?

Zakwan: Puasa hati. Menahan diri dari fikir perkara yg tak perlu dilakukan.. contohnya dengan menjauhi maksiat hati, su'uzzon...semua yang berkait rapat dengan hatilah

Mukmin: Sheikh soalan kedua, mengapa manusia ditimpa al wahn?

Zakwan: Sebab mereka tak letakkan akhirat pada posisi sepatutnya dan kurang fikir pasal akhirat dan hari kebangkitan selepas mati. Jadi bila kurang fikir akhirat, maka dunia lah yang bertapak di hati..

Mukmin: kurang fikir atau kurang zikir?

Zakwan: Zikir. Zikir = ingat membawa kita kepada fikir apa yang perlu dibuat untuk akhirat tu. Anta ok tak ,mukmin?

Mukmin: Ada perkara yang berada dalam kawalan kita, dan ada perkara luar kawalan kita. Macam mana nak pastikan perkara luar kawalan dalam keadaan baik? dan seperti yang diharapkan? soalan ketiga yang sebenarnya..

Zakwan: dalam keadaan terbaik? hmm...statement pertama tu betul tapi kurang tepat. Sebenarnya kita memang ada benda yang nmpak seperti kita boleh kawal tetapi boleh jadi tak terkawal dengan kehendak ALLAH taala. Apatah lagi benda yang memang di luar kawalan kita. Sebab itu, bila kita dah buat perancangan yang terbaik, apa yang kita perlu buat seterusnya ialah serahkan natijahnya pada yang MAHA mengetahui apa yang terbaik untuk kita..

Mukmin: Pernah dengar, seseorang merancang untuk agama Allah, tetapi rancangannya sentiasa tak menjadi. Dan seseorang merancang atas nama maksiat, selalu jadi.. Dalam realiti, sejauh manakah tahap usaha kita, na'khudz bil asbab berbanding tawakal kita?

Zakwan: betul...sebab tu tawakkal kita bermula sebaik sahaja kita terlintas untuk lakukan amalan itu bukan selepas kita selesai melakukan perancangn/tugas tu. Bagi yang merancang kerana ALLAH tapi tak jadi, orang tu memang dah buat yang terbaik dan niatnya dah diletakkan seikhlas yang boleh. Dan ALLAH nak tunjuk, ada lagi perancangan yang lagi baik dan terbaik untuk kita selain perancangan asal kita tu..

Mukmin: Mengapa susah untuk thiqoh fillah dalam realiti. Tapi mudah tutur pada lidah.. kenapa akhirnya, sheikh yang memberi tazkirah.. yang berlontar seribu patah ayat, akhirnya susah nak buat apa yang dia percaya..

Zakwan: benda yang sangat realiti. Thiqoh billah sangat susah untuk develop. Ianya perlukan kepada latihan dan ujian sehingga hambanya benar-benar thiqoh pada Rabbnya.. Tambahan, ALLAH hanya akan menguji kita pada titik paling lemah kita.. jika ALLAH uji seseorang itu pada titik terkuatnya, maka semua manusia tertipu menjadi hamba paling hebat dan bertaqwa..

Mukmin: Walhal, manusia pandang titik lemah dia biasa saja? Dan semua manusia kata, "tak ada apalah, kenapa lebih-lebih sangat ni. Ramai yang lebih teruk..."

Zakwan: sebabnya ALLAH lebih mengetahui mana titik lemah kita berbanding diri kita sendiri. ALLAH lebih mengenali kita lebih dari sesiapa pun di dunia ni termasuk mak ayah kita..

Mukmin: jadi, konklusinya?

Zakwan: Setiap ujiannya adalah untuk meningkatkan tingkatan taqwa hambaNya kepada yang lebih tinggi. Jika hambaNya berjaya menempuh ujian itu dengan baik setiap ujiannya adalah untuk meningkatkan tingkatan taqwa hambaNya ke tingkat yang lebih tinggi. ALLAH tak akan menguji hambanya melainkan apa yang mampu digalas oleh hambaNya. Mungkin kita rasa kita tak mampu tanggung tapi ALLAH tahu. "adakah kita menyangka kita akan masuk ke syurga sedangkan kita masih belum diuji.." Jadi kena fikir sejauh mana kita menganggap setiap peristiwa yg berlaku tu, adalah ujian dan tarbiyah untuk kita. Semoga siri-siri ujian ALLAH swt menjadikan kita hamba yang lebih dekat padaNya.

Mukmin: syukran ya akhi...

0 comments:

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template