Pengumuman Majlis Akad Nikah



Assalamualaikum w.b.t,

بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجاً لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً
إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ

Firman Allah s.w.t dalam surah Ar-Rum, ayat ke 21:
“Dan di antara tanda-tanda kekuasaanNya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikanNya diantaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir.”

" ومن كل شيء خلقنا زوجين لعلكم تذكرون "

Adapun dalam surah Ad-dzariyyat, ayat ke 49 pula:
“Dan segala sesuatu Kami ciptakan berpasang-pasangan supaya kamu mengingat kebesaran Allah.”

Maka dengan ini, saya, Mukmin bin Mohd Khairi mengumumkan akan melangsungkan pernikahan dengan ukhti Sakinah binti Yaakob yang insyaallah akan diadakan pada jam 8.30 malam, Khamis, 15 September 2011, bertempat di Surau Dewan Malaysia Abbasiah Kaherah(DMAK).

Manakala Majlis Walimatul Urus pula, insyaallah akan berlangsung pada

Isnin, 19 September 2011, dari jam 9.00 pagi hingga 5.00 petang

bertempat di Dewan Malaysia Abbasiah Kaherah(DMAK).


Kami menjemput kepada semua kenalan dan sahabat-sahabat untuk menghadiri kedua-dua Majlis Akad Nikah dan Majlis Walimatul Urus kami bagi memeriahkan dan menambah barakah majlis disamping mendoakan rumahtangga yang bakal dibina mendapat rahmah, ketenangan, hidayah, inayah, dan keredhaan Allah s.w.t.

Juga doakan, semoga pernikahan ini sebagai satu anjakan dan usaha ke arah membina generasi ummat yang membawa risalah Islam dan membentuk biah kekuatan umat Islam gilang gemilang, insya allah, amin ya rabbal a’lamin..

Jazakumullah khairan kathira.. Wassalamualaikum w.b.t..

Ikhlas dariku [repost]

Saja tengok balik nostalgia post-post lama, ada banyak kenangan di situ.. tatkala post ini ditulis, juga pada bulan puasa dua tahun yang lepas..

Bismillah(tajdid niat)

nak mula dari mana ya.. hmm..




“Perkongsian Berharga berhajat kepada Keikhlasan Menggunung..”

Begitulah untaian kata yang dapat dilafazkan dari iftor (Iftor Medic Muslim) hari itu. Kadang-kadang terasa juga, berapa ramai sebenarnya yang benar-benar aktif, komited, dan bersungguh-sungguh dalam dakwah. Kawan-kawan, kita bukan sendirian, bukan sekelompok sahaja, tapi orang yang benar-benar nak redha Allah ramai sebenarnya. Mereka ini tak perlu untuk dibentangkan segala amalan, kegiatan mereka untuk Islam, cukuplah Allah dan sebahagian manusia sahaja yang mengetahui. Nak jaga ikhlas tu kan susah. Tak gitu?

Tapi untaian kata kat atas tu masih tak lengkap. Tambah lagi..

“…sebegitu juga pemberinya, sebegitu juga penerimanya, masing-masing perlu ikhlas.”


Sungguh, orang beriman itu, apabila bertemu dengan orang beriman, maka bertambahlah iman keduanya. Awas, ni hanya untuk orang beriman, orang yang merasa dirinya beriman, orang yang ingin menjadi sebahagian dari orang beriman. Beriman tu apa? Beriman tu nakkan tuhan.

Sesebahagian orang marah kalau kata, jumpa orang ini, tambah keimanan, jumpa orang lain pula berkurang imannya. Satunya, bab iman tak boleh nak ukur, bukan kerja kita nak kata iman itu ini. Hal ini pandailah fikir sendiri ya. Yang hal kedua, ada yang kata kenapa perlu sikap tak adil, anggap orang tertentu soleh, orang lain jahil. Kita kan perlu sikap mu'tadil, janganlah diskriminasi!

Sheikh, bukan begitu sebenarnya.. cuma kita dalam memilih kawan, perlulah cari yang soleh. Sebab kawan bentuk biah(persekitaran) kita. Sebab kita pun nak jadi soleh juga. Yang problemnya bila kita sendiri pun tak nak jadi baik. Tak nak jadi soleh. Rasa macam skema je. Rasa macam tak berdarah muda remaja. Tapi sebenarnya, tulah silap kita. Mentaliti yang tak sihat. Dengan mentaliti nilah umat Islam kecundang.


Satu hari Umar al Khattab duduk-duduk dengan sahabat yang lain. Lantas beliau bertanya pada seorang sahabat, jika kau diberi pilihan, apa yang paling kau inginkan. Kemudian sahabat tersebut menjawab, aku ingin memiliki harta yang bergunung-gunung.. lalu akanku infaqkan semuanya untuk Islam. Ada yang nakkan permata, itu ini dan sebagainya. Semua nak miliki kemewahan yang berlipat ganda, lalu menginfaqkan semuanya untuk Islam. Mereka bertnya pula pada Umar, sebaliknya beliau menjawab.. beliau berimiginasi untuk memiliki pemuda-pemuda seperti Abu Bakar, Salman, Talhah, Zubair dll dan bukan harta yang berganda. Kerana pemuda-pemuda sebeginilah yang mampu membawa agama yang mulia ini. Dengan Pemudalah lahirnya kekuatan Umat ini.

Kepemudaan bukan hanya milik orang muda, malah ia juga milik orang tua. Kepemudaan yang unggul disebut oleh al-Banna: “Berikan aku 300 katibah, yang mana rohnya sarat dengan iman dan taqwa, dadanya padat dengan ilmu dan thaqafah, jasadnya terlatih dengan latihan, maka ketika itu jika kamu mengajak aku untuk meneroka angkasa lepas, menembusi bumi tujuh petala, menghancurkan kepala penjajah, aku sanggup”.

Menariknya kisah 4000 orang tentera Islam berhadapan dengan puluhan ribu tentera musuh, mereka meminta bala tentera bantuan daripada Umar al-Khattab. Khalifah Umar hanya menghantar 4 orang komander sahaja. Kenapa 4 sahaja? Siapakah 4 orang itu? Hah, Mereka ialah rijal(pemuda) yang bersamaan ribuan pemuda. Mereka shj sudah cukup untuk mengalahkan puluhan ribu tentera musuh.

Begitulah pentingnya diri kita untuk dibina menjadi seperti pemuda yang dimaksudkan, yang diinginkan. Pentingnya kita untuk dtarbiyah secara sistematik dan berkesan. Pentingnya untuk turut serta dalam gerakan memuliakan agama ini. Jangan berlepak, jangan berehat.. kita taknak duduk zon keselesaan, zon kerehatan hingga lalai, lupa hidup bertuhan. Kan Umar sendiri pun menidakkan harta kemewahan yang berlipat ganda. Nah, inilah pengajarannya.. wallahu’alam..

Watch your thoughts, they become words.
Watch your words, they become actions.
Watch your actions, they become habits.
Watch your habits, they become character.
Watch your character, they become destiny


hayati..

Hah, inilah AKU!


"Siapakah aku?

Aku adalah seorang insan yang mencari kebenaran… Lantas aku temuinya dalam Islam.
Aku adalah insan yang mencari jalan kehidupan .. Lantas aku temuinya dalam dakwah al-Ikhwan..


Ya setiap kali datang hari-hari baru .. akan ada saksi yang melihat amal-amal kita.. Hari baru ini juga merupakan peluang untuk kesekian kalinya yang dikurniakan oleh Allah kepada kita supaya kita berusahan menyelamatkan diri kita daripada neraka, dengan mengikuti ajaran Islam yang Agung.. Islam adalah Rahmat Allah yang menjadi petunjuk dan manhaj hidup yang lurus.

Langkah pertama di jalan ini ialah berusaha memperbetulkan diri kita.

Wahai saudaraku ahli al-Ikhwan !!

Medan amal kamu yang pertama adalah diri kamu. Sekiranya kamu berjaya memdidik diri kamu maka kamu akan lebih mampu mendidik orang lain. Sekiranya kamu gagal mendidik jiwa kamu maka lebih payahlah untuk kamu mendidik orang lain.




Cubalah berjuang mendidik jiwa kamu terlebih dahulu. Ingatlah dunia hari ini amat-amat menunggu-nunggu lahirnya satu generasi pemuda-pemudi yang cemerlang, memiliki jiwa yang suci bersih (daripada kotoran jahiliah) dan memiliki akhlak mulia yang utuh. Kamulah pemuda-pemudi itu . Pastikan mereka itu adalah kamu dan janganlah kamu berputus asa untuk terus berusaha.

Letakkan dihadapan mata kamu sabda rasulullah s.a.w.
( Pastikan diri kamu untuk melakukan enam perkara dan aku menjamin syurga untuk kamu: Apabila berkata-kata bercakaplah yang benar, tepatilah janji-janji kamu apabila berjanji, tunaikanlah segala amanah yang kamu terima, peliharalah kemaluan kamu daripada zina, tundukkanlah mata kamu daripada maksiat dan tahanlah tangan kamu daripada dosa..)


Kemudian lihatlah diri kamu apakah kamu melakukannya..

Wahai al-Ikhwan.
Dakwah kamu ini tertegak di atas tiga asas: Mengenal Allah, memperbaiki diri dan mengasihi semua makhluk.

Mengenal Allah dengan berzikir mengingati Allah dan bermuraqobah. Memperbaiki diri dengan melakukan ketaatan dan bermujahadah dan mengasihi manusia dengan memberi nasihat dan bersikap itsar.




Perkara pertama yang saya minta kamu lakukan dan yang saya akan muhasabah kamu atas asas fikrah Ikhwan ialah:

1. Kamu hendaklah memperuntukkan sedikit masa untuk membaca al-Quran dan menghafal sekurang-kurangnya satu ayat sehari.

2. Kamu hendaklah duduk melakukan muhasabah diri setiap hari sebelum tidur. Bentangkan semua aktiviti harian kamu pada diri sendiri sekiranya kamu melakukan kebaikan bersyukurlah kepada Allah dan sekiranya tidak hendaklah kamu berazam menyempurnakan apa yang tertinggal.

3. Kamu hendaklah memelihara solat 5 waktu dalam waktunya. Kamu hendaklah menunaikannya dengan sebaik-baiknya. Kamu hendaklah memahami hukum-hakamnya. Lakukanlah rukuk, sujud dan khusyuk dengan sempurna. Bacalah al-Quran di dalam solat dengan bertajwid dan bertadabbur . Janganlah kamu mengabaikan amalan sunat dan solat rawatib. Kamu hendaklah berusaha menunaikan solat berjamaah di masjid dan memastikan sentiasa menunaikan solat Subuh dalam waktunya…"

(daripada helaian risalah Imam As-Syahid, diterjemah oleh Ust Anuar Salleh)

Antara Semangat yang Terpandu


Beberapa isu-isu kebelakangan ini, membuka mata pelbagai pihak tentang negara Malaysia. Dari sudut suasananya, dari sudut keselesaannya, dan dari sudut kepincangan institusi atasannya. Sukar untuk merumuskan kesemua secara sekaligus. Yang pasti, kemarahan rakyat tak dapat dibendung lagi..

Apa yang dapat dijadikan sempadan ialah bagaimana semangat yang dimiliki oleh para pemuda begitu hebat hingga boleh melonjakkannya ke persada paling atas. Tetapi awas, semangat ini juga boleh menyebabkan apabila pemuda itu jatuh tersungkur membenam diri terus ke dasar bumi.

Persoalan yang timbul, adakah segala semangat kepemudaan itu lahir benar-benar dari kekuatan dalaman yang sejati. Yakni dari Imannya kepada Allah. Atau semangat itu datang daripada benak hati yang betul-betul dipenuhi nafsu amarah semata-mata. Pernah ketika Saidina Ali ra ingin memancung seorang kafir yang berjaya ditawannya, lalu kafir itu meludah kemuka Ali. Beliau terus membatalkan hasratnya itu kerana bimbang beliau memancung kafir tadi kerana nafsu marahnya itu.

Lagi, mungkinkah semangat yang hebat itu datang dari suasana perjuangan yang begitu mantap di bumi perang ini. Suasana yang diangkat-angkat seperti gerombolan tentera berkuda yang dimainkan paluan muzik-muzik bagi menaikkan semangat pejuang tersebut. Dan apabila reda suasana itu, maka kesemua tentera gagah perkasa tadi menjadi lembik dan hanyut ditelan zaman canggih telunjuk barat. Akhirnya, sekembalinya ke tanah air, terus sibuk dengan isteri, anak beranak, hilang segala panji-panji yang dicanang selama ini.


Begitulah pentingnya untuk aktif dalam membuat keputusan. Keputusan yang dicapai bukanlah hasil pengaruh yang buruk dari persekitaran. Jika ingin Islam cemerlang, teruskan cemerlang dalam bidang yang kita ceburi. Jaga setiap sudut yang kita kawal. Supaya musuh-musuh tidak dapat menyerang apatahlagi menjenguk disudut kita. Ambillah keputusan untuk menjadi cemerlang.. cemerlang yang dimaksudkan dari semua aspek, termasuk ilmunya, akhlaknya, pergaulannya dsb…

Begitu ramai remaja-remaja kini yang memandang jauh ke hadapan. Misinya, semangatnya jauh mengalahkan orang lain. Malangnya semangat yang berkobar-kobar itu hanya menjadi hangat-hangat tahi ayam jika terlupa untuk bermula daripada dirinya sendiri. Sungguh mantap mengharapkan kesemua umat manusia untuk berakhlak mulia, patuh tuntutan agama, tetapi jika kita sendiri tidak memulakan, serupa termenung jauh ke bendang, mengharapkan hasil tumbuh sendiri untuk dituai.

” Tegakkan daulah Islam dalam diri kamu, Islam akan tertegak dibumi kamu” (Mustafa Masyhur)


p/s; maaflah.. banyak sangat bersastera.. moga-moga kita semua terus thabat nak tegakkan agama Allah..
Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template