Beit Muslim Qudwah

marilah membina sebuah masjid kehidupan..



Kadang-kadang dalam benak fikiran terbayangkan betapa ramai orang di dunia ini yang sudahpun berkahwin dan berjaya sahaja menikmati hidup yang tenang dan bahagia bersama-sama anak-anak dan saudara mara. Jadi, kekusutan dan resah gelisah sesetengah orang yang di ambang gerbang perkahwinan kelihatan amat tak relevan sekali. Semua manusia pun berjaya berkahwin, semua manusia pun berjaya menimang cahaya mata dan bahagia dalam kehidupan tak kira dia tu bergaji besar atau miskin, umur muda atau sudahpun lanjut usia…

Tapi, dari sudut yang satu lagi pula, kita bayangkan pula, di samping tingginya bilangan orang-orang yang berkahwin, tak kurang juga statistic menunjukkan sejumlah besar mereka yang bercerai berai, suami pukul isteri dan anak-anak, sumbang mahram, rumahtangga yang pecah -harmoninya, anak-anak tidak menjadi, ibu bapa sibuk dan tak sempat mendidik anak, dan banyak lagi..

Jadi, di situ pentingnya, INTILAQ atau permulaan yang baik bagi membina sebuah rumahtangga, lagi-lagi rumahtangga yang kita impikan bukanlah sekadar rumahtangga biasa-biasa sahaja tapi yang kita impikan ialah Rumahtangga Contoh atau Beit Muslim Qudwah sepertimana yang disebutkan oleh Hasan al Banna. Bergunung lagilah persediaan yang kita perlu genggam padat dan sematkan dalam jiwa sebagai bekalan menempuh perjalanan jauh dalam Beit Muslim ini.

Ya, aku janji perkahwinan kita bukanlah sekadar berseronok-seronok, melompat kegembiraan, dan berkumpul-kumpul di hujung minggu, tapi hadaf kita besar, misi kita jelas, kita perlu membina Ummah ini. Kita perlu mendidik dan melahirkan para pejuang dan duat illah ta’ala.


"Tanggungjawab suami memimpin ahli rumahnya,ia memikul tanggungjawab kebendaan dan pendidikan di dalam serta di luar rumah. Di luar rumah, ia berusaha mencari keperluan-keperluan rumahtangga di atas jalan yang mulia lagi halal bagi menjamin kehidupan yang baik bagi mereka yang berada di rumah.." (Islam dan Rumahtangga)

Di sini, pemilihan bakal isteri dan suami adalah yang terpenting sekali. Pemilihan yang dibuat bukan sekadar dari segi dzohiri/luaran tapi pilihlah isteri yang akhirnya menghormati fikrah Islam yang kita bawa, menjaga setiap adat-adat Islam dalam segenap sudut kehidupannya, serta melaksanakan hak-hak dan tanggungjawab dalam berumahtangga.

"Isteri yang solehah itu adalah 'ruh' kepada rumahtangga, dengannyalah tenangnya jiwa, dengannyalah teraturnya kehidupan. Wanita solehahlah yang bangun mengatur rumah, mendidik anak-anak dan membesarkan mereka di atas kemuliaan.." (Islam dan Rumahtangga)



Tidak berhenti di situ, tarbiah anak-anak amatlah penting dan melengkapkan mereka dengan segala prinsip dan asas-asas Islam.." Stamina mendidik anak perlulah tinggi", tak terhenti meskipun hayat sudah memakan usia. Tidak menyerahkan tugas memimpin dan mendidik anak-anak kepada sesiapa pun, secara bulat-bulat tapi mengambil peranan utama mengasuh mereka dalam celupan Islam. Ibu bapa perlu menyediakan medium untuk anak-anak membesar. Mengajar kisah-kisah para anbiyak, sahabat dan sahabiat dan para pejuang Islam seluruh dunia serta menunjukkan contoh yang terbaik kepadanya.

Sabda Rasulullah s.a.w., “Berilah makan buah kurma kepada isteri-isteri kamu yang hamil, kerana sekiranya wanita hamil itu memakan buah kurma, nescaya anak yang bakal dilahirkan itu menjadi anak yang penyabar, bersopan santun serta cerdas pemikirannya.”

Di sini pula sedikit bingkisan, coretan kecil buat mereka yang bakal memasuki gerbang perkahwinan, moga-moga kita diberikan oleh Allah swt hidayah dan kekuatan istiqamah dalam melengkapkannya.

Pertama, penuhi diri dengan ilmu-ilmu dan bacaan yang berkaitan dengan Fiqh Rumahtangga. Hak-hak dan tangungjawab sesama suami Isteri, halal dan haram dlm urusan rumahtangga, dan perkara-perkara yang berkaitan ilmu kekeluargaan.

Kedua, meneliti intilaq dan mentajdid semula niat kita khusus dalam pembinaan Beit Muslim. Bahan-bahan fikrah dan taujihat rabbani sesama akh al daie penting, supaya pembinaan rumahtangga kita bukan terputus sekadar keseronokan semata-mata tapi misi kita jelas, dakwah memerlukan kita bergerak secara teamwork: Suami sebagai Pemimpin, Isteri sebagai Pengurus dan pembantu, anak-anak sebagai capaian, kaki dan tangan kita dalam mendekati masyarakat.

Ketiga, ilmu-ilmu tentang psychology antara lelaki dan perempuan. Memahami corak pemikiran dan tabiat serta symbol-simbol kedua-dua gender ini penting untuk mematangkan kita, memudahkan keselarasan maklumat dan dapat sinergi kekuatan rumahtangga kita dalam mengesani masyarakat. Rata-rata anak-anak muda kehadapan dalam meningkatkan persediaan dari sudut ini. Tak hairan di rak-rak buku bagaikan tidak lengkap tanpa buku-buku mengenal tabiat lawan jantina mereka.

Keempat, persediaan untuk menguruskan kewangan. Rancangan financial bukan sekadar untuk 2-3 tahun tapi lebih jauh daripada itu. Apakah masa depan kita dan apakah perancangan dan langkah-langkah yang patut ambil? Kedudukan kewangan yang stabil serta keimanan yang teguh dengan fikrah mampu melonjakkan sesebuah rumahtangga muslim ke persada dakwah yang sangat hebat.




Kelima, pentingnya tawasi dan saling menasihati di ambang perkahwinan. Di sini pentingnya, sistem sokongan dan galakan untuk melalui transisi penting dalam perjalanan kehidupan. Dari persendirian kepada berkeluarga, dari pemikiran individu kepada pemikiran yang lebih luas, dari permasalahan yang berada di tangan kepada permasalahan boleh kawal dan tak terkawal. Al aslu, paling penting adalah perhubungan dengan Allah ta’ala.. moga Allah menthabatkan kita atas jalan dakwah ini.

Apapun, semua ini tak mungkin sama dengan pengalaman yang dirasai ketika permulaan perkahwinan. Mungkin-mungkin debaran itu juga tak dirasai lagi oleh mereka yang sudahpun jauh dalam alam perkahwinan, apatahlagi mereka yang belum berkeinganan untuk berumahtangga..

Fi kulli yaumin fihi sya’ (pada setiap hari itu, ada urusannya tersendiri)
Sepertimana, menanyakan kepada kita susahkah peperiksaan SPM? Atau susahkah menjawab soalan 1 + 1 = 2? Urusan itu hanyalah ditujukan semasa umur kita 6 tahun atau ketika berumur 17 tahun kita mengambil SPM itu, bukan sewaktu kita sudahpun bergelar mahasiswa atau sudah berkerjaya. Perasaan itu adalah ketika itu, dan sesiapa yang mampu mengambarkan seolah-olah berada pada garis umur yang sama, itulah sebaik-baik manusia yang menasihati.

Berdoa kepada Allah ta'ala moga Allah permudahkan segala urusan dan Allah berikan kepada kita taufiq dan hidyah serta istiqamah dalam perjalanan menuju redanya..

Jazakallah khairan kathira kerana sudi membaca..

Wallahua’lam..

2 comments:

Anonymous said...

Jadilah suami dan ayah yang dapat menyukakan ALLAH SWT. dan Rasulullah s.a.w.
Takbir!!!
ALLAHUAKBAR!!!
Selamat kembali ke Malaysia.
Insya'Allah.
Wassalam.

sakinah said...

Rabbana hablana min azwajina wa zurriyatina qurrata a3yun,waj3ala lil muttaqina imama...

" Ya Tuhan kami,anugerahkanlah kepada kami pasagan kami dan keturunan kamisebagai peyenang hati (kami), dan jaikanlah kami pemimpin bagi orang-orang yang bertakwa"-al-Furqan :74

Terima kasih untuk peringatan, semoga berjaya membina baitul muslim qudwah..

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template