Daulah Islam


” Tegakkan daulah Islam dalam dirimu, nescaya Islam akan tertegak di bumimu” (Mustafa Masyhur)

Apa yang dapat difahami, tak mesti tidak, hanya jalan mendidik (tarbiyah) sahajalah jalan yang paling selamat dan rabbani supaya Islam itu tertatbiq(aplikasi) di seluruh alam. Tarbiyah bukan sekadar proses pengajaran di kelas-kelas, tapi tarbiyah ialah suatu proses kehidupan yang berhajat kepada SISTEM pemahaman Islam yang syumul (menyeluruh). Jadi, selain al-Quran dan as-Sunnah sebagai asas masdar(sumber) Islam, perlu juga kepada asas-asas UNTUK MEMAHAMI agama Islam..

Apakah yang dimaksudkan dengan asas-asas untuk memahami Islam?

Yang saya maksudkan ialah ilmu-ilmu berkaitan kaedah Mengubah diri dan Merubah manusia di sekeliling. Kedua-dua kaedah ini perlu berjalan seiring untuk memastikan kesempurnaan kedua-duanya. Ia disebut sebagai fiqh Dakwah seperti dalam karangan Ust Mustafa Masyur tersebut.

Kita kini, berhajat kepada Sistem Islam yang syumul bagi menenggelamkan system jahiliah dan kuffar yang meracuni pemikiran umat Islam keseluruhannya. Dalam teori kebangkitan ketamadunan, sesuatu tamadun hanya akan diganti dengan ketamadunan yang lain dengan 2 keadaan iaitu lemahnya ketamadunan yang sedia ada, dan kuatnya tamadun yang ingin menggantinya itu.

Contohnya; dalam dunia global yang menyaksikan penguasaan Amerika bersama 'tangan-tangan' Yahudi-Zionis di peringkat antarabangsa. Sungguh 'ketamadunan' Amerika ini sedang mengalami kebejatan defisit ekonomi sangat parah dengan pergantungan kepada penguasaan bank-bank dunia sahaja selain pengeksploitasian Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu(PBB). Tambahan pula, ‘akhlak’ generasi baharu mereka mengalami keruntuhan moral teruk dengan aktiviti sex bebas membawa kepada kehancuran institusi kekeluargaan, dan kepincangan modal insan.




Tetapi, sungguhpun tamadun ini semakin lemah dan semakin hancur, jika tiada ketamadunan yg lebih kuat dididik dan dibina untuk menggantikan mereka, serupalah seperti merenung jauh ke bendang, mengharapkan hasil tumbuh untuk dituai. Ya, tiada maknanya..

Dalam nak menukar sistem, ada peranan kita selaku pelajar, mahasiswa dan orang muda. Pekerjaan kita bukanlah menabur fitnah, menggelar-gelar dan sebagainya, tetapi kerja kita ialah menjaga akhlak (jadi soleh), dan ajak orang lain untuk menjaga akhlak(musleh). Tegur sahabat kita yang ghibah(umpat), fitnah, tajassus(intip kesalahan)..juga bentuk biah solehah.. baca quran, qiamulail, juga kesan kawan untuk berqiamulail.. jadi, kita perlu berkawan, dan perlu buat kawan sebab tahu kawan tu penting untuk pembinaan biah solehah.. berkawan merentasi usia(batch), bidang pengajian, kenegerian, kesekolahan dll.. buat checklist, seminggu, berapa ramai kita berkawan, berapa ramai kita saling menasihati dan banyak lagi.

Langkah-langkah menukar system yang sedia ada, bukanlah hanya boleh tercapai jika kita berkuasa, sebab syariat(sistem) islam itu sendiri pun hanyalah menYEMPURNAkan hadaf/tujuan menegakkan islam.

"Innallaha yaziu' bilsultan ma la yaziu bil quran. (Allah menyempurnakan urusannya dengan kekuasaan, apa yang tidak dapat diselesaikan dengan quran)."

2 perkara, selain mandat, perlu juga syaukah (kekuatan ummat)..

Nak bina negara yang berasaskan RISALAH ISLAM, kita perlukan umat yang PAHAM RISALAH, dan menjadi PENDOKONG RISALAH. Jadi, perlu kepada kerja-kerja mentarbiyah masyarakat, mengubah masyarakat tentang tujuan hidup, yang bukan sekadar hendak bermewah-mewah dengan rumah yang besar, isteri-isteri cantik, anak-anak yang ramai, makanan mahal-mahal…



"Zuina linnasi hubbusy Syahawati minan nisa’i wal banina wal qanatiril muqantarati minadzahabi wal fiddah.. (Dijadikan indah pada pandangan manusia itu, kecintaan kepada apa-apa yang diingini, iaitu, wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak,kuda pilihan,..)" (Surah ali Imran)

Tujuan hidup yang perlu difahami ialah hakikat alam yang satu lagi, iaitu alam barzakh. Di situ terdapatnya syurga abadi, hakikat hari pembalasan, pahala dosa, tingkatan-tingkatan syurga neraka dll.

"Sesungguhnya orang yang hidup untuk kepentingan diri sendiri semata-mata, mungkin dapat mengecapi hidup damai dan tidur nyenyak. TETAPI, ia hanya hidup sebagai orang KERDIL dan mati sebagai orang KERDIL juga. SEBALIKNYA, orang yang BESAR memikul beban yang BESAR ini yang tidak punya tidur, tidak punya masa bermain2, tidak punya hamparan yang hangat gebu, tidak punya timbunan harta, perabot mewah megah, dan tidak punya hidup bersenang-lenang" (Almarhum As-Syahid Sayyid Qutb)

Sudah semestinya yang diimpi oleh setiap manusia untuk berada di syurga tertinggi, jannatul Firdaus al-a’la, tapi yang paling utama tak lain tak bukan ialah REDHA ALLAH subhanahu wata’la, dan tiadalah yang lebih hebat daripada itu..

Maha Suci Allah, hanya padaNya cinta Hakiki.. Wallahu'alam

Miqyas

assalamualaikum, bismillah..

(tajdid niat-cuba utk menulis dari hati supaya kalimah2 ini juga sampai tepat ke hati yang membacanya)


Anugerah memahami Islam, adalah anugerah yang sangat bernilai buat sesiapa sahaja. Kerana orang yang faham Islam, dalam dirinya ada satu NERACA yang tidak ada dalam orang lain.NERACA ini membolehkan manusia berfikir secara waras dan menilai sesuatu menurut pandangan kaca mata Ad-Din berbanding tafsiran menurut tanggapan peribadi semata-mata. Tambah lagi, pandangan peribadi biasanya lebih terbias kepada beberapa sudut pandangan sahaja dan juga mudah untuk menyimpang ke dalam kancah hawa nafsu.

Sabda Rasulullah saw,
“Manusia itu umpama galian, mereka yang terpilih dalam jahiliahnya, mereka itulah yang terpilih sesudah Islamnya, sekiranya mereka faham”


Kita masih bercakap tentang NERACA. Seseorang yang punya NERACA agama ini mampu untuk merasai kebahagiaan hidup yang sebenar. Apakah maknanya ini? Bahagia dalam erti kata yang sebenar ialah rasa kemanisan hidup dalam rahmat Allah s.w.t. Hal ini kerana, boleh jadi seseorang berasa bahagia tetapi kebahagiaannya itu hanyalah memuaskan nafsu halobanya sahaja. Dia berasa tenang hidup, seronok dan bergembira di dunia tetapi pada hakikatnya, kebahagiannnya itu bukanlah yang membawa makna tulen. Keseronokannya sementara dan akan menyebabkan orang sebegini sesudah dicampakkan ke dalam neraka, lalu mereka berteriak;

“Ya Tuhan kami, keluarkanlah kami daripadanya (dan kembalikanlah kami ke dunia), maka jika kami kembali (juga kepada kekafiran), sesungguhnya kami adalah orang-orang yang zalim." (al Mukminun;107)

Dan juga apabila datang kematian kepada mereka;

“… sebelum datang kematian kepada salah seorang di antara kamu; lalu ia berkata: "Ya Rabb-ku, mengapa Engkau tidak menangguhkan (kematian)ku sampai waktu yang dekat, yang menyebabkan aku dapat bersedekah dan aku termasuk orang-orang yang saleh?"(al Munaafiqun;10)


NERACA inilah sebenarnya yang membolehkan kita bersikap dengan sifat “tamayyuz”, mampu berbeza daripada suasana masyarakat yang rosak. NERACA yang saya maksudkan ialah anugerah FAHAM Islam dan bukan semata-mata memeluk Islam.





Sebagai contoh, orang yg benar-benar punyai NERACA ini, mampu membezakan antara apa yang dikatakan ukhuwah dan apa yang dikatakan persahabatan. Kadang-kadang ramai tersalah tanggapan dengan persahabatan ini, yang diselitkan juga nilai-nilai murni dan disebut sebagai ukhuwah. Kata orang, “friendship kita pun lebih best berbanding ukhuwah mereka.”

Kita lihat pada zaman sebelum datangnya Islam membawa sinar perubahan, masyarakat Arab Jahiliah mengamalkan kehidupan berpuak-puak. Mereka duduk dalam satu kelompok dan melakukan aktiviti monopoli perdagangan, merompak atau menyamun secara bersama. Mereka merasakan ‘Ukhuwah’ antara mereka begitu rapat hinggakan jika ada salah seorang ahli mereka yang dianiayai, maka seluruh puak tersebut akan berpakat dan mengisytiharkan perang terhadap puak yang menganiaya itu.

Seringkali kita disibukkan dengan ukhuwah atau tautan yang lalai. Tautan dalam bentuk ini selalu menyebabkan kita berasa amat akrab dan rapat antara satu sama lain. Malangnya, apa yang dilakukan bersama adalah dalam bentuk lagho(sia-sia) dan lebih teruk lagi jika ianya maksiat!

Firman Allah swt; "..dan bertolong-tolonglah kamu dalam mengerjakan kebajikan dan ketaqwaan, dan jangan bertolongan dalam mengerjakan keji dan kemungkaran..." (al-maidah:2)

Satu lagi, seseorang yang punya NERACA mampu melihat Islam dalam konteks agama yang Syumul. Yakni yakin Islamlah penyelesaian segala permasalahan yang dihadapi umat. Sesetengah orang tersalah, memahami bahawa Islam hanya terbatas dalam soal-soal ibadat dan bentuk-bentuk ruhaniah sahaja. Pemahaman ini sempit dan dalam ruang lingkup yang tidak luas bertentangan dengan kesyumulan Islam yang merangkumi akhlak, pergaulan, tingkahlaku dan amalan berdasarkan pemahaman.




Apabila FAHAM, khusyuk kita bukan hanya dalam solat, tapi ‘khusyuk’ kita juga ketika muamalah(perbualan,tatacara,urusan jualbeli..dsb), ‘khusyuk’ ketika berfikir, ‘khusyuk’ dalam menjaga akhlak. ‘Khusyuk’ yang dimaksudkan dapat rasai bahawa Allah sentiasa melihat kita, sepertimana kita rasai ketika berada dalam solat atau didalam kuliah agama. Susulan itu, orang yang FAHAM Islam dalam ertikata SYUMUL akan merasa perlu untuk BERUBAH. Dan kemudian apabila semakin bertambah kefahaman, orang ini akan merasakan diri perlu MERUBAH. Kemudian, keperluan berkumpul bersama mereka yang ingin BERUBAH dan MERUBAH. Untuk apa? untuk synergistik!...

Islam yang seharusnya difahami adalah Islam yang bersifat SYUMUL. Bermula dari mengangkat kelopak mata sehinggalah menutupnya kembali. Bahkan, saat tertutupnya kelopak itu pun termasuk dalam Islam.

Tetapi, amat malanglah bagi kita yang tidak mengerti atau menghayati pemisahan agama dalam kehidupan seharian. Islam hanyalah ketika bersolat, mendengar ceramah, menghadiri usrah dsb.

Perlu kita fahami bahawa, terdapat dua jenis IMAN, iaitu Iman yang bisu, tidur nyenyak dalam jiwa mereka, mereka tidak mematuhi tuntutan Iman itu. Adapun satu lagi Iman yang bergelora, menyala, kuat dan waspada. Iman ini akan memandu manusia sentiasa mencari pencinta-pencinta agama ini. Semangatnya berkobar-kobar, dan tak jemu berusaha meyakinkan manusia bahawa NERACA yang tersimpan dalam diri mereka ini perlu disebarluaskan dan membantu dalam usaha membangkitkan ummah gemilang ini.Wallahu'alam..WS

Keberkatan Umur..


Memahami hakikat hidup ini adalah suatu nikmat yang sangat agung.. bagi sesiapa yang merasainya seolah-olah neraca hidupnya sudah berubah, bukan berubah kepada suatu yang baru tapi sebenarnya dia sudah kembali kepada neraca yang sepatutnya difahami oleh setiap insan..

Bercakap tentang keberkatan hidup, boleh jadi manusia ini sangat kerap menghitung bertambahnya umur dari tahun ke tahun dan memperingati tarikh yaum Miladnya sejak lahir ke dunia ini.. sebab itu kita sering mendengar budaya sambutan harijadi si fulan-si fulan, birthday party mamat sekian-sekian..

Tapi, amat jarang kita mengingati tarikh-tarikh tarbawi dalam hidup kita.. bilakah kesedaran itu mula muncul? tarikh taubat nasuhaku? bilakah aku berjanji pada diri untuk menjadi lebih baik? bilakah aku berjanji utk menjadi pembela agama Allah?bilakah saatnya aku mengenal dakwah? bilakah saatnya aku dilamar oleh al akh..? bilakah saatnya aku merasakan nikmat paling agung dalam hidupku, melepaskan diriku hanyasanya semata-mata untuk Allah swt(at tajarrud)?

mungkin ini yang dimaksudkan oleh Ust Sayyid Qutb bila beliau meluahkan perasaannya dalam permulaan tafsir quran fi zilal: hidup dalam naungan lembayung al quran suatu kenikmatan, nikmat yang mengangkat umur seseorang.. terasa seolah-olah kelahiran baru, kelahiran yang lebih agung daripada tarikh milad seseorang.. dan umur itu dikira ketika bermulanya kematangan dan dan kefahaman yg jelas tentang hakikat syahadah dan kehidupan.. (As-Syahid Syed Qutb)




Sebab itu, akhirnya, zikrayat2 seperti ini terkambus dalam hidup seseorang daie, dan terkubur terus daripada tontonan dan penghayatan anak-anak muda pada masa akan datang. Kerana, membina suatu sistem sokongan padu, yakni biah dakwah di kalangan anak muda sangat sukar.. yang saya maksudkan, bukan biah aktif membuat "program-program" seperti yang difahami ramai.. tapi biah ruh seorang mujahid, yang tak pernah kenal erti penat lelah, tak kenal erti kenikmatan dunia lebih daripada kenikmatan akhirat..

Akhirnya, kembali kepada gerak kerja kita sebagai ashabul fikr, pemegang panji-panji fikrah ini, sebagaimana Zaid bin Harithah memegang panji Islam dalam perang mu'tah sehingga beliau syahid.. seperti mana Abdullah bin Rawahah , seperti mana Jaafar bin Abdul Mutalib.. Kerja kita ialah Isti'dadul Umam.. Menyediakan Umat Ini, sepertimana perlunya kita menyediakan diri kita sebagai langkah pertama. Diselusuri dengan pembinaan rumahtangga atas asas dakwah. Bina biah dakwah dalam anak-anak dan sanak saudara, kemudian masyarakat dan seterusnya.. bukankah itu yang dilakukan oleh Nabi kita Muhammad saw? bukankah itu yang difahami oleh para salafus soleh?



Mungkin inilah tangga pertama daripada tangga-tangga perjalanan seorang daie seperti disebut para cendekiawan dakwah.. iaitu al Yaqdzah..

al Yaqdzah ibarat tersedar daripada tidur disebabkan semboyan kapal sudah berbunyi. Sedar bahawa kapal sudah mahu berangkat. Kesedaran yang melahirkan tindakan segera untuk bersama sebelum terlambat. Sedar betapa perlunya teman dalam perjalanan yang jauh. Sedar betapa perlunya bekalan disepanjang perjalanan.

Kesedaran ini ialah kesedaran hati terhadap nikmat-nikmat kurniaan Allah. Kesedaran hati betapa diri masih belum menyempurnakan tanggungjawab syukur. Sedar betapa diri masih leka mengikut keinginan nafsu dan kufur kepada nikmat-nikmat tuhan. Sedar betapa diri masih lemah dalam menghadapi pertarungan dengan diri sendiri, syaitan dan ajakan duniawi.

Sesiapa yang Allah kehendaki kepadanya kebaikan akan diwujudkan penyedar di dalam dirinya yang membawanya kepangkal jalan, mengiktiraf dosa, segera beristighfar dan bertaubat kepada Allah.

Kesedaran adalah maqam pertama dalam perjalanan Rohani menuju jiwa mutmainnah radiatul mardhiyyah. Wallahutaa'la alam...

Jadilah Singa Ummah

nafsu bilamana tidak diisikan dengan perkara bermanfaat, secara otomatik akan diisi dengan maksiat.. (kalaulah semua orang tahu projek/agenda dakwah yg besar ini, pasti kita tidak akan tidur malam utk mempertahankan, beri kesedaran dan bangkitkan Ruh ummat ini..) sbb itu Rasulullah berkata; jika kamu tahu apa yg aku ketahui, pasti kamu akan lebih banyak menangis berbanding bergelak ketawa..

Umat Melayu Muslim yang tidak mengamalkan Islam adalah besar jumlahnya, yang secara sembunyi dan yang secara terang-terangan murtad juga sejumlah bilangannya. Umat ini sudah carca marba permasalahannya dan jangan ditambah isu baru pula.

monolog dalaman; "mengapa sanggup kita mengaku diri ini muslim dalam masa yg sama tidak menjaga akhlak dan tak menunaikan hak ukhuwwah? adakah islam itu mengajak bermesra antara lelaki dan perempuan yg bukan muhrim? adakah islam menyuruh kita menggunakan bahasa yang kasar dan mengeji selain diri kita? Wahai Singa Ummah, perteguhkanlah jati diri kamu!! kembalilah kepada asolah keperibadianmu sebenar!!"

Bangkitlah duhai umatku, pijaklah di bumi yang real ini.. Jadilah Singa Ummah ini, sebagaimana yg ditunjukkan para sahabat ridhanullah anhu, para tabiin, tabi' tabiin dan pejuang islam suatu ketika dahulu..

Benih Iman Kita Semai





Kefahaman para Nabi





اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا فَهْمَ النَّبِيِّينَ وَحِفْظَ المُرْسَلِينَ وإلْهَامَ المَلاَئِكَةِ المُقَرَّبِينَ فِي عَافِيَةٍ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ

“Wahai Tuhanku, kurniakanlah kami kefahaman para Nabi dan hafazan para Rasul, serta ilham daripada para Malaikat yang hampir dengan-Mu, kurniakanlah kami kesihatan wahai Tuhan yang Maha Pengasih.”


Allahumma Amin

ruang Arkib; article IM

DI Mesir misalnya Pergerakan Jamaah Islamiyyah yang terkenal sebagai Tanzim al-Jihad dan Takfir wa'l-Hijrah merupakan pergerakan yang paling radikal dan sering menunjukkan keganasan demi membentuk negara Islam. Hasil daripada tindakan dan ideologi radikal oleh pergerakan-pergerakan Islam tersebut, maka persatuan atau pergerakan Islam yang lain turut disalahtafsir oleh masyarakat luar.

Di negara Mesir juga, jumlah pergerakan Islam melebihi 300 persatuan atau pergerakan. Di antara pergerakan paling berpengaruh dan termasyhur ialah Ikhwan al-Muslimin (Ikhwan) yang ditubuhkan oleh Hasan al-Banna pada 1928.

Kekuatan dan kemasyhuran Ikhwan bukan berdasarkan kepada perjuangan politik seperti mana pergerakan Islam lain yang mana kuasa untuk memerintah dan menerajui negara merupakan matlamat perjuangan mereka. Ikhwan diterajui oleh pemimpin yang mempunyai karisma yang tinggi dan memiliki ilmu pengetahuan dalam bidang konvensional dan tradisi Islam. Ini merupakan ciri-ciri yang wujud dalam peribadi Hasan al-Banna, tokoh pergerakan Islam yang terkenal di dunia.

Kebijaksanaan Hasan al-Banna dalam menggariskan polisi Ikhwan yang berlandaskan kepada pengajaran Islam seiring dengan struktur pelbagai aktiviti, terutamanya dalam hal ehwal kebajikan dan program sosial menjadikan Ikhwan satu pertubuhan Islam yang paling berpengaruh di Mesir. Ia bermula sebagai satu organisasi sosial yang menumpukan perhatian kepada pengajaran Islam, mendidik dan mengajar golongan buta huruf, menubuhkan hospital dan syarikat perniagaan dan perdagangan.

Kejayaan Ikhwan membentuk satu pergerakan Islam yang terkaya, moderat dan berpengaruh di Mesir juga berkaitan dengan objektif dan visi yang menjurus kepada kepentingan masyarakat dan negara bukan kepentingan politik dan individu.

Di antara objektifnya ialah menyertai kebajikan umum dan perkhidmatan masyarakat pada bila-bila masa dan keadaan mengizinkan; mengukuhkan kemakmuran negara; membebaskan dunia Islam daripada penjajahan; menganjurkan keamanan sejagat dan tamadun Islam berlandaskan prinsip Islam; membina kembali negara Islam dan menyatupadukan Mesir dengan negara Islam lain berdasarkan prinsip Islam, selain memperkukuhkan umat Islam secara mengikuti dan mengamalkan ajaran undang-undang dan akhlak Islam.

Berdasarkan objektif tersebut, para pemimpin dan ahli-ahli Ikhwan bergerak begitu aktif dalam kegiatan kebajikan sosial, ekonomi dan negara walaupun tidak menerajui pemerintahan. Kejayaan Ikhwan membina institusi sosial ekonomi yang merangkumi institusi pelaburan yang boleh mencabar institusi pelaburan kerajaan, perniagaan serta kebajikan masyarakat menunjukkan bahawa pergerakan ini boleh dianggap sebagai 'state within the state'.

Dalam sektor ekonomi, Ikhwan boleh menandingi kerajaan Mesir yang mana pada tahun 1980-an, pergerakan ini memiliki tujuh syarikat terpenting negara, perusahaan dan penerbitan seperti syarikat perlombongan dan galian, syarikat perdagangan dan kerja-kerja kejuruteraan dan syarikat penerbitan Islam dan akhbar-akhbar harian.

Mereka juga memiliki syarikat-syarikat pelaburan. Syarikat pelaburan terbesar ialah al-Rayyan dan pada pertengahan 1980-an, syarikat pelaburan milik Ikhwan dilaporkan media memiliki di antara AS$5 bilion hingga AS$15 bilion. Ikhwan walaupun mempunyai pengaruh yang kuat di Mesir tetapi tidak dibenarkan berdaftar sebagai parti politik. Berdasarkan kepada perundangan dan konteks semasa, Ikhwan lebih menumpukan perhatian kepada kegiatan ekonomi dan sosial, dan membenarkan ahli-ahlinya melibatkan diri dalam politik dengan menyertai parti lawan seperti parti Pakatan Islam dalam Pilihan Raya Umum (PRU) tahun 1987.

Pada PRU 1984, ahli Ikhwan bergabung dengan Parti Wafd. Pada PRU 1987, ahlinya bergabung dengan Parti Buruh dan Liberal yang merupakan parti lawan terbesar di Mesir. Dalam PRU 2000, ahli Ikhwan mendapat 17 kerusi dalam Parlimen secara bergabung dengan Parti Buruh dan Liberal. Dalam PRU 2005, ahli Ikhwan menduduki 20 peratus kerusi dalam Parlimen.

Ikhwan tidak menggunakan pengaruhnya dalam arena politik untuk menerajui kerajaan Mesir tetapi lebih menumpukan perhatian kepada mereformasikan sistem pemerintahan Islam secara kerjasama dengan parti-parti politik yang wujud di Mesir. Ia merupakan perbezaan di antara Ikhwan dengan pergerakan-pergerakan Islam dalam dunia Islam lain yang mana terlalu ghairah untuk mendapat kuasa tanpa bermuhasabah diri mempersoalkan kemampuan untuk menerajui negara.

Ikhwan walaupun tidak memegang kuasa pemerintah negara tetapi aktiviti dan kegiatan sosialnya yang mana menyerupai sebuah kerajaan prihatin terhadap rakyat. Kematangan para pemimpin Ikhwan mengekalkan statusnya sebagai organisasi sosial walaupun rejim Hosni Mubarak telah digulingkan menunjukkan bahawa Ikhwan bukan pergerakan Islam yang terlalu ghairah untuk mendapat kuasa. Mereka lebih rasional dan berwibawa dalam menentukan masa depan Mesir secara menggerakkan parti-parti politik Mesir dalam menentukan dasar pemerintahan negara berasaskan kepada Perlembagaan Islam tanpa menggunakan kekerasan dan radikal.

Dr. Saodah Abd Rahman, Jabatan Usuluddin dan Perbandingan Agama, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia
Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template