Persoalan??

Saya tertarik dengan jawapan beberapa sahabat saya mengenai isu ini.

Apakah sebab kejatuhan Khilafah Islamiah yang telah sekian lama tertegak?

1. Terhentinya percambahan ilmu dan perbincangan ilmiah di kalangan para ulama' kerana dihalang oleh Sultan atau Khalifah. Jadi, kemajuan ilmu dari segala sudut tidak diperoleh memberi kesempatan pada musuh Islam untuk menawannya.

2. Umat terlalu memfokuskan kepada perbincangan perkara furu' dan lari dari fokus yang sebenar. Akidah rosak, akhlak runtuh dan sibuk bertengkar mengenai perkara-perkara yang tidak sepatutnya. Biah imaniah dan solehah tak wujud, lalu hati jadi kering dengan amalan yang seperti adat kebiasaan.

Apa pendapat yang lain?

10 comments:

Perantau Kasih said...

salam, sebab kejatuhan Khilafah panjang perbahasannya tetapi menarik dikupas.

Topik ini akan jadi lebih menarik jika enta bahagikan kepada beberapa zaman kegemilangan Islam.

Walaubagaimanapun, dengan masa yang sedikit suntuk, mungkin ana boleh berkongsi sedikit. Bagi ana, apa-apa perkara adalah berpunca dari kita sendiri. Dan kejatuhan Khilafah, adalah berpunca dari sikap umat Islam ketikat itu yang lalai lantaran mereka menikmati banyak kemewahan.

Sikap sombong, takjub dan riya menjadikan umat Islam lupa daratan dan semakin jauh dari tuhan.

Secara keseluruhannya, jika sesuatu kaum itu mengabaikn konsep ideal muslim dalam kehidupan seharian, maka janji Allah itu akan hadir. Allah akan musnahkan satu kaum itu dan menggantikan dengan kaum yang lebih baik.Hal ini berlaku dalam semua tamadun, teruatamanya tamadun Islam.

Perkara ini seolah-olah menjadi natural flow yang memang dijanjikan Allah. Jika kita mengimbau kebelakang, mana-mana tamadun tidak akan bertahan sehingga kini lantaran mereka mengabaikan konsep ideal muslim.Rememeber, the farther from the ideal:Muslim ideal, the greater the tension in society.

Sebab itu ada orang kata, hidup ini macam roda, sekejap kita diatas, sekejap kita dibawah.Maka, kita sebagai orang zaman ini, perlu mengambil iktibar dari sejarah yang berlaku dan berusaha menggembalikan kegemilangan Tamadun Islam yang hilang.

Mukmin Mohd Khairi said...

ws. jazakallah. maklumat menarik.

actually kita boleh tengok kronologi jatuhnya satu tamadun ke satu tamadun yang lain.. Syaratnya,
1. tamadun sedia ada lemah
2. wujud tamadunan yang lebih kuat berbanding tamadun itu

Memang kita kebykannya tahu atau ada info mengenai hal ini.

cuma yang saya nak tarik perhatian, mengenai beberapa respon sahabat saya. Maybe lebih kepada point of view masing2...

MOHD. FIRDAUS BIN SALLEH HUDIN said...

mukmin...
(ahli bait tercinta)
kaji punca kenapa?
utk dptkn jln penyelesaian bukan?
(saja nk tau hadaf)

komen saya ialah...
back to the basic!
'iman n ukhuwah'.
walau dah ada khalifah, 2 benda ni x leh tinggalkn.
apatah lagi bila tiada khalifah!

kalau tinggalkan atau pandang remeh 2 bnda ni...khalifah jatuh n sampai bila nk ada khalifah balik...

MOHD. FIRDAUS BIN SALLEH HUDIN said...
This comment has been removed by the author.
Hazim Azhar said...

salam.. yep. sokong ustaz OS~

nak tambah sikit la eh mok'men.

just nak kongsi ayat sorang ikhwah,

"Islam jatuh selepas kegemilangannya apabila semua muslim sibuk hanya berbicara tentang islam dan lupa untuk beramal dan mempraktikkan islam"

hambaAllah said...

salam wbt.
menarik topik ni..
bg ana, pada masa tu, gejala hedonisme semakin menjadi2 dan membuatkan ramai umat islam semakin alpa dan lupa apa tanggungjawab sebenar mereka iaitu menjadi seorang khalifah yang terus-menerus menyebarkan islam.. pd pendapat ana lg, masa tu umat islam rasa keadaan islam sudah stabil dan tanggunjgjawab menyebarkan islam hanyalah tanggung jawab khalifah semata2..
kalau ana silap, tolong betulkan ya..

Mukmin Mohd Khairi said...

kalau perasaan, rspon yang dijawab oleh 2 sahabat saya.. no 1. dan 2. itu ada sedikit perbezaan..

satu kata perlu perbincangan2 ilmiah.. percambahan ilmu dan sebagaiya,, da yang satu lg menjurus kepada kurangkan perbincangan yang furuk.. yag tak membawa amal islami..

hambaAllah said...

salam wbt.
kalau nak dibandingkan sebab no 1 dan no 2 tu, ana lg sokong yang no 2. memang no 1 pun betul tapi, ana rasa, kejatuhan khilafah islamiah yg telah sekian lama tertegak tu lebih banyak dipengaruhi oleh gejala akidah yg rosak, akhlak runtuh, dll..
p/s :ana ni masih belum cukup ilmu lg..tp ana suka discuss psl topic2 yg cm gini.. harap boleh dapat ilmu lg dari discussion ni.

Perantau Kasih said...

no 1 dan no. 2?
herm, bg pendapat ana, bila sebut ilmiah, bukanlah perbincangan semata-mata, tetapi disusuli dengan tindakan. sebab orang yang berilmu, adalah orang yang beramal dengan ilmunya. Makanya, hal ini perlukan perbincangan berilmu kerana:

1. sebagai ilmu pengetahuan. bila disebut ilmu pengetahuan, mesti diselarikan dengan amal, kerana itu baru membuahkan hasil.

2. pengajaran untuk akan datang. belajar dr kesilapan lalu, agar tak di ulang pada masa akan datng

3. cari solusi untuk permasalahan-permasalahn yang berlaku masa kini, sebab permasalahan yang berlaku pada masa dahulu lebih kurang sama dengan masa sekarang, cuma dalam bentuk yg berbeza. .

contohnya : 1. masalah remaja yang jemu belajar , lebih suka berhibur.
2. kurang pengamalan niai-nilai islam dalam msyarakat kita turut berlaku pada zaman lalu.berlaku bila kita dah berada di zon selesa.

Dengan erti kata lain, sejarah kejatuhan islam di kaji, di bincangkan dan diterapkan untuk pengajaran, tindakan dan pengamalan pada masa kini. Bukanlah perbincangan yang sia-sia tanpa di selarikan dengan tindakan.

Bagi ana, orang yang gagal adalah orang yang gagal belajar dari sejarah.


Itu sahaja pendapat ana, kalau ada salah silap, harap boleh tunjuk ajar. wasalam

thaaqhib said...

islam dulu jatuh sebab ada manusia macam saya

saya yang :

1) berdarah muda ketika beramal, tetapi berhibernasi ketika berseorangan

2) saya suka mencari populariti dakwah di kalangan manusia...terlupa ikhlas lebih penting

3) entahla~

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template