Merdekakah kita?


Mungkin dikatakan kebetulan tarikh kemerdekaan jatuh didalam bulan Ramadhan, mungkin juga ada yang mengatakan perkara biasa sahaja. Tapi yang pasti setiap perkara ada hikmahnya, dan kita selaku orang muslim yang mengaku diri beriman pada Qada’ dan Qadar Allah swt pasti akan mencari kaitan antara merdeka dan ramadhan ini. Boleh jadi, ramadhan kali inilah kita baru menghayati erti kemerdekaan yang sebenarnya.

Sesetengah orang memandang kemerdekaan suatu perkara yang remeh. Tak kurang juga yang mempersoalkan kenapa perlu menyambut kemerdekaan. Perkataan sempadan negara, tanah air, bangsa, semangat kekitaan, nasionalisme dan sebagainya seperti asing di lubuk hati mereka. Tambahan pula, Sejarah merupakan matapelajaran yang cukup membosankan menurut sebahagian pelajar. Rasanya seperti tidak muslim dengan istilah-istilah sebegini. Rasanya seperti terjajah oleh pemikiran sekular punyaan Barat.

Cop, tunggu sekejap, tarik nafas perlahan-lahan. lepas... sambung

Seorang lelaki (ayah perempuan yang meriwayatkan hadith) bertanya: Wahai Rasulullah, adakah dianggap ashobiyyah, puak orang yang sayang kepada kaum bangsanya? Jawab Baginda s.a.w.: Tidak, tetapi ashobiyyah ialah apabila seorang itu menolong bangsanya kepada kezaliman. (hadith riwayat Abu Daud, Ibn Majah dan sebagainya)



Kita perlu melihat semangat Kemerdekaan ini dari sudut yang berbeza. Jangan terlalu menjumudkan pemikiran dengan mengatakan hal ini bukan dari Islam. Malahan, jika kita beranggapan begitu, kita sendiri yang telah menjuzuk-juzukkan agama Islam. Kita memisahkan antara agama dengan semangat kebangsaan, memisahkan agama dengan bangsa, memisahkan agama dari realiti hidup kita. Bukankah Islam itu Syumul? Seperti hal ini dengan pemisahan agama dalam politik, pentadbiran, hukum hakam dan sebagainya.

Adapun tentang kecintaan terhadap sesuatu bangsa, Rasulullah s.a.w. sendiri ada menegaskan mengenai kecintaan terhadap bangsa Arab sebagaimana dalam hadith mafhumnya;

Rasulullah s.a.w. bersabda; “Kecintaan terhadap bangsa Arab itu adalah (tanda) keimanan dan kebencian kepada mereka adalah (tanda) kemunafiqan..”

Begitu juga tentang keistimewaan bangsa Quraisy dalam kepimpinan (khilafah). Antara hadith tersebut adalah

حديث أبي هريرة رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: ” الناس تبع لقريش في هذا الشأن،"
متفق عليه

Rasulullah s.a.w. bersabda: “Manusia mengikut bangsa Quraisy dalam urusan ini (kepimpinan dan sebagainya)….” Hadith riwayat Al-Bukhari dan Muslim.

Hadith ini menceritakan tentang kelebihan bangsa Quraisy yang menjadi tauladan kepada bangsa-bangsa lain pada zaman Rasulullah s.a.w. tersebut.

Ini bukanlah bererti Rasulullah saw ashobiyyah tentang Bangsa Quraisy, tetapi menceritakan keistimewaan dan pengkhususan bangsa tersebut khususnya dalam bab khilafah.

Ini antara petunjuk yang menunjukkan prinsip Islam yang merai fitrah manusia yang mencintai sesama sendiri, dari kalangan ahli keluarga, bangsa dan tanah airnya sendiri. Selagimana ianya tidak melampau (iaitu membawa kepada kezaliman), maka ianya tidak tercela dalam Islam.

Jadi, pada Ramadan yang Mulia ini, mari kita memerdekakan pemikiran kita dengan prinsip Islam yang lebih Syumul. Jangan kita memandang hanya pada satu aspek dan meninggalkan aspek yang lain. Wallahu a’lam.

4 comments:

Hazim Azhar said...

Merdeka!!!

Merdeka!!!

Merdeka!!!

(tengah bersemangat kemerdekaan lepas bace post ni)

*peace~

Anonymous said...

ye la kan kite dah merdeka sjk 1957??, ape da...

Mukmin bin Mohd Khairi said...

Merdeka yg lebih tinggi nilainya di sni>>tgh tunjuk di dada(sebagaimana Rasulullah kata; at-Taqwa hahuna..3kali)

kadang anggota kita bebas tapi jiwa terpenjara dengan maksiat dan kejian..

takkan jiwa2 sebegini yg nak memikul tanggungjawab memartabatkan ISlam..

bebaskan belenggu2 itu dahulu, kemudian terus terjun dalam medan dgn neraca yg sebaikya

Mukmin bin Mohd Khairi said...
This comment has been removed by the author.
Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template