Ikhlas dariku..

Bismillah(tajdid niat) << tiru bilal.. hehe

nak mula dari mana ya.. hmm..




“Perkongsian Berharga berhajat kepada Keikhlasan Menggunung..”

Begitulah untaian kata yang dapat dilafazkan dari iftor (Iftor Medic Muslim) hari itu. Kadang-kadang terasa juga, berapa ramai sebenarnya yang benar-benar aktif, komited, dan bersungguh-sungguh dalam dakwah. Kawan-kawan, kita bukan sendirian, bukan sekelompok sahaja, tapi orang yang benar-benar nak redha Allah ramai sebenarnya. Mereka ini tak perlu untuk dibentangkan segala amalan, kegiatan mereka untuk Islam, cukuplah Allah dan sebahagian manusia sahaja yang mengetahui. Nak jaga ikhlas tu kan susah. Tak gitu?

Tapi untaian kata kat atas tu masih tak lengkap. Tambah lagi..

“…sebegitu juga pemberinya, sebegitu juga penerimanya, masing-masing perlu ikhlas.”


Sungguh, orang beriman itu, apabila bertemu dengan orang beriman, maka bertambahlah iman keduanya. Awas, ni hanya untuk orang beriman, orang yang merasa dirinya beriman, orang yang ingin menjadi sebahagian dari orang beriman. Beriman tu apa? Beriman tu nakkan tuhan.

Sesebahagian orang marah kalau kata, jumpa orang ini, tambah keimanan, jumpa orang lain pula berkurang imannya. Satunya, bab iman tak boleh nak ukur, bukan kerja kita nak kata iman itu ini. Hal ini pandailah fikir sendiri ya. Yang hal kedua, ada yang kata kenapa perlu sikap tak adil, anggap orang tertentu soleh, orang lain jahil. Kita kan perlu sikap muta’adil, janganlah diskriminasi!

Sheikh, bukan begitu sebenarnya.. cuma kita dalam memilih kawan, perlulah cari yang soleh. Sebab kawan bentuk biah(persekitaran) kita. Sebab kita pun nak jadi soleh juga. Yang problemnya bila kita sendiri pun tak nak jadi baik. Tak nak jadi soleh. Rasa macam skema je. Rasa macam tak berdarah muda remaja. Tapi sebenarnya, tulah silap kita. Mentaliti yang tak sihat. Dengan mentaliti nilah umat Islam kecundang.


Satu hari Umar al Khattab duduk-duduk dengan sahabat yang lain. Lantas beliau bertanya pada seorang sahabat, jika kau diberi pilihan, apa yang paling kau inginkan. Kemudian sahabat tersebut menjawab, aku ingin memiliki harta yang bergunung-gunung.. lalu akanku infaqkan semuanya untuk Islam. Ada yang nakkan permata, itu ini dan sebagainya. Semua nak miliki kemewahan yang berlipat ganda, lalu menginfaqkan semuanya untuk Islam. Mereka bertnya pula pada Umar, sebaliknya beliau menjawab.. beliau berimiginasi untuk memiliki pemuda-pemuda seperti Abu Bakar, Salman, Talhah, Zubair dll dan bukan harta yang berganda. Kerana pemuda-pemuda sebeginilah yang mampu membawa agama yang mulia ini. Dengan Pemudalah lahirnya kekuatan Umat ini.

Kepemudaan bukan hanya milik orang muda, malah ia juga milik orang tua. Kepemudaan yang unggul disebut oleh al-Banna: “Berikan aku 300 katibah, yang mana rohnya sarat dengan iman dan taqwa, dadanya padat dengan ilmu dan thaqafah, jasadnya terlatih dengan latihan, maka ketika itu jika kamu mengajak aku untuk meneroka angkasa lepas, menembusi bumi tujuh petala, menghancurkan kepala penjajah, aku sanggup”.

Menariknya kisah 4000 orang tentera Islam berhadapan dengan puluhan ribu tentera musuh, mereka meminta bala tentera bantuan daripada Umar al-Khattab. Khalifah Umar hanya menghantar 4 orang komander sahaja. Kenapa 4 sahaja? Siapakah 4 orang itu? Hah, Mereka ialah rijal(pemuda) yang bersamaan ribuan pemuda. Mereka shj sudah cukup untuk mengalahkan puluhan ribu tentera musuh.

Begitulah pentingnya diri kita untuk dibina menjadi seperti pemuda yang dimaksudkan, yang diinginkan. Pentingnya kita untuk dtarbiyah secara sistematik dan berkesan. Pentingnya untuk turut serta dalam gerakan memuliakan agama ini. Jangan berlepak, jangan berehat.. kita taknak duduk zon keselesaan, zon kerehatan hingga lalai, lupa hidup bertuhan. Kan Umar sendiri pun menidakkan harta kemewahan yang berlipat ganda. Nah, inilah pengajarannya.. wallahu’alam..

Watch your thoughts, they become words.
Watch your words, they become actions.
Watch your actions, they become habits.
Watch your habits, they become character.
Watch your character, they become destiny


hayati..

6 comments:

Hazim Azhar said...

Serious best!

Sifat rijal(kepemudaan) telah dipandang enteng oleh majoriti remaja. Al-hasil, orang baik menjadi pelik kerana hanya minoriti yang inginkannya.

Pemuda tampan keluar bersama girlfiend - biasalah tu.

Pemuda tampan yang tiada girlfriend, menyerahkan hidupnya untuk islam - huh, pelik tu.

Alien.. alien...

thaaqhib said...

love these words

"Watch your habits, they become character. "

erm, to ponder on

Mukmin Mohd Khairi said...

love it too.. hehee

MOHD. FIRDAUS BIN SALLEH HUDIN said...

makin mantap ayat2 dr mukmin kita ni...
tersentuh jiwa ana.
selamat beraya bersama keluarga.

Mukmin Mohd Khairi said...

syukran ust, doakan ana..

abu farhat said...

very good article akhi..JZKK

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template