Ukhuwah Islamiah di PMPI



Mungkin sudah beberapa hari selepas berjaulah ke Matrouh, tetapi bahang kehangatannya masih dirasai. Mana tidaknya, tiap-tiap peserta bukan sekadar berukhuwah di Matrouh sahaja, tapi tautan itu bersambungan dengan ziarah menziarahi antara satu sama lain. Kadang-kadang agak sukar untuk diterima akal, bagaimana seseorang itu boleh bersusah-susah bermusafir dari satu tempat yang jauh, dengan tambang pengangkutan yang terpaksa dibayar semata-mata kerana ingin bertemu sahabat yang dia rindui.

Ukhuwah yang kita selalu laung-laungkan semestinya Ukhuwah Islamiah. Ukhuwah yang sejati. Namun, jangan disalahfaham dengan ‘Ukhuwah yang ghair Islam’(Ukhuwah bukan Islam).

Kita lihat pada zaman sebelum datangnya Islam membawa sinar perubahan, masyarakat Arab Jahiliah mengamalkan kehidupan berpuak-puak. Mereka duduk dalam satu kelompok dan melakukan aktiviti monopoli perdagangan, merompak atau menyamun secara bersama. Mereka merasakan ‘Ukhuwah’ antara mereka begitu rapat hinggakan jika ada salah seorang ahli mereka yang dianiayai, maka seluruh puak tersebut akan berpakat dan mengisytiharkan perang terhadap puak yang menganiaya itu.

Seringkali kita disibukkan dengan ukhuwah atau tautan yang lalai. Tautan dalam bentuk ini selalu menyebabkan kita berasa amat akrab dan rapat antara satu sama lain. Malangnya, apa yang dilakukan bersama adalah dalam bentuk lagho(sia-sia) dan lebih teruk lagi jika ianya maksiat!

Firman Allah swt; "..dan bertolong-tolonglah kamu dalam mengerjakan kebajikan dan ketaqwaan, dan jangan bertolongan dalam mengerjakan keji dan kemungkaran..." (al-maidah:2)

Pada pendapat saya, Ukhuwah Islamiah yang tertaut sesama umat Islamlah yang menjadi kayu ukur kekuatan umat. Sejauh mana teguhnya umat itu dengan kukuhnya Ukhuwah antara mereka. Lebih mudah, semakin terjalin ukhuwah sesama muslim, semakin kuat umat.


Dan kesatuan umat yang difahami ialah atas dasar kekuatan ukhuwah yang terjalin antara mereka. Bukan terletak pada slogan ‘Ukhuwah’ semata-mata atau bilangan umat Islam yang mampu dikumpulkan dalam satu-satu masa. Ukhuwah, inilah kesatuan yang hakiki!

Ops.. ada komen? Tunggu dulu, tutup mulut, henti taip, laksanakan hak-hak kita terhadap muslimin yang lain dulu.

Jom, mari sama-sama kita hidupkan Ukhuwah Islamiah antara kita.. Moga diganjari oleh Allah swt di akhirat kelak.. W'alam bissawab..

3 comments:

Muhammad Anas bin Kamarudin said...

ukhwah fillah abadan abada... 1 paper lagi... sabar2.. hihi

Mukmin bin Mohd Khairi said...

insyaallah khair..
rabbina najahkm..
rabbina yusahil..

Anonymous said...

entry yg mantap dr saudara yg mantap di laman blog yg mantap...huhu.

smoga anda lebih byk memasukkan entry2 sebigini yg membuatkan org lain melihat sesuatu itu dlm konteks yg lebih membawa makna,sebagaimana seharusnya seorg daie berfikir~

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template