Masihkah ada 'Sekularism' dalam diri kita?


Seringkali kita mendengar pemisahan agama daripada pentadbiran, politik, siasah dan sebagainya. Ini disebut sebagai system secularism. Sistem yang tidak islami dan berkehendakan wujudnya pemerintahan dengan tugasnya tersendiri, dan golongan agamawan dengan urusannya tersendiri. Tidak ada campur tangan urusan golongan agamawan dalam bidang pentadbiran dan begitulah sebaliknya.

“…Apakah kamu beriman kepada sebahagian Al Kitab (Taurat) dan ingkar terhadap sebahagian yang lain? Tiadalah balasan bagi orang yang berbuat demikian daripadamu, melainkan kenistaan dalam kehidupan dunia, dan pada hari kiamat mereka dikembalikan kepada siksa yang sangat berat...”(al-Baqarah:85)

Mungkin ramai yang memahami tentang perkara ini.

Tetapi, amat malanglah bagi kita yang tidak mengerti atau menghayati pemisahan agama dalam kehidupan seharian. Islam hanyalah ketika bersolat, mendengar ceramah, menghadiri usrah dsb.

Islam yang seharusnya difahami adalah Islam yang bersifat Syumul. Bermula dari mengangkat kelopak mata sehinggalah menutupnya kembali. Bahkan, saat tertutupnya kelopak itu pun termasuk dalam Islam.

Orang yang memahami Islam bukan hanya sekadar semata-mata ketika bersolat atau mendengar khutbah saja memahami;

1. Perlunya menunaikan perkara-perkara sunat dan beramal dengan ilmu yang dipelajari,

2. Perlunya menjaga akhlak dan menjadi qudwah masyarakat,

3. Perlunya berkata benar dan bersifat as-Sidqu,

4. Perlunya menasihat dan bersedia untuk dinasihati,

5. Mencegah diri dari kemungkaran diantara waktu solat hasil pemahaman solat mencegah dari perbuatan keji dan mungkar(lebih-lebih lagi ketika bersolat), dan

6. Sentiasa memikirkan cara untuk menghidupkan Iman dan menyemarakkan Ukhuwah Islamiah.

Moga-moga kita sentiasa mendapat penjagaan Allah swt untuk beramal. Doakan penulis sentiasa berusaha menyempurnakannya agar tidak termasuk gologan yang dimurkai oleh Allah; golongan yang berkata perkara-perkata yang tidak dilakukannya. Ws.

2 comments:

mohd hazwan mohd salleh: said...

maklumat berjaya dihadam..

trime kaseh krn berkongsi =)

p/s-juga takot trgolong dlm golongn ckp tp tak buat.semoge same2 dijauhkn.

Mukmin Mohd Khairi said...

mari buktikan di gelanggang amal..iA

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template