Kalam Taujihat

Ustazah Suriani Sudi
Naib Presiden II Persatuan Belia Islam Nasional



Ingin saya berkongsi cerita diruang yang terbatas ini. Kisah seorang beliawanis penuntut IPTA di utara tanah air yang menggadaikan harta kesayangannya untuk membantu saudara seislam yang lain. Kisah berlaku di pulau pinang setelah program untuk palestin selesai di mana beliau telah bertemu dengan urusetia. Beliau memberikan 2 bentuk cincin dan seutas rantai batu permatanyanya untuk diinfaqkan dengan katanya, berikan ini kepada Hamas. Masya Allah

Hati saya juga terpaku dengan sebuah paparan di tv di mana seorang anak palestin pabila ditanya apakah anda takut dengan yahudi. Tahukah kalian apa jawapannya? Dengan wajah yang tenang dan tersenyum ia menjawab: Hasbunallahu wa ni’mal wakil(cukuplah Allah bagi kami dan Dialah sebaik-baik Pelindung)

Hati begitu tersentuh dengan kedua-dua kisah ini. Jauh di lubuk hati berkata, betapa mulianya dua belia remaja ini. Kisah seorang belia yang sangat-sangat merasai kegetiran hidup saudaranya yang jauh dari mata. Sanggup mengorbankan apa yang sangat disayangi dan dicintai oleh naluri. Seakan-akan mengulangi kisah ansar yang sanggup mendahulukan sahabatnya dari muhajirin mekah.
Juga kisah anak palestin yang tersangat yakin dengan Allah. Begitu tinggi pergantungannya dengan Allah Baginya Allah sudah cukup. Tiada yang lain di hatinya selain Allah.

Ya Rabb.. di celah-celah kegawatan umat belia Islam yang tenggelam dengan mainan dunia, yang tercungap-cungap di lautan yang penuh tipu daya, masih ada yang hampir denganMU. Masih ada yang sentiasa menyahut seruanmu.

Aduhai para belia, inilah jatidiri yang kita mahukan. Punyai iman yang jitu. Dari iman inilah lahirnya rasa kasih sesama insan, rasa ingin memiliki redha Tuhan, benda baginya bukanlah kebahagiaan tetapi cinta Tuhan lebih ia dambakan. Cukuplah baginya Tuhan yang Satu, Yang Maha Besar Maha Penyayang. Baginya dunia hanyalah sementara, ladang untuk dituai hasilnya di akhirat sana.



Jatidiri inilah yang ingin kita bina. Yang Islam menjadi tunggaknya. Bukannya jatidiri ciptaan musuh durjana.yang penuh dengan tipudaya. Yang bertopengkan keindahan dan keseronokan yang sementara. Yang hanya ingin memporak peranda belia remaja kita. Dengan pelbagai budaya dan jenama yang direka. Khusus untuk merosakkan muslim yang belia remaja.

Aduhai belia. Kenalilah Islam. Dalamilah Islam nescaya kamu akan mencintainya. Selamilah perancangan musuh Allah, selidikilah ia nescaya kamu akan benci dan menjauhinya. Sedarlah kalian bahawa perancangan mereka yang ingin kita leka dengan kecantikan dunia, membuang masa dengan perkara yang tidak tentu hala, berbangga dengan barang jenama mereka dan sibuk puja memuja artis-artis yang rosak akhlaknya, ….telah memusnahkan belia remaja Islam kita. Kerana apa mereka mencipta itu semua? Tidak lain hanya untuk menghilangkan jatidiri belia Islam kita lalu menggantikannya dengan perbadi dan gaya hidup mereka.

Tahukah kalian siapakah yang melakukan semua ini? Merekalah bangsa yang sedang memijak-mijak, menghenyak-henyak dan membantai saudara-saudara kita nun di Palestin sana. YAHUDI LAKNATULLAH!

Untuk itu, bangkitlah. Binalah peribadi muslim sejati. Jauhi entiti ciptaan yahudi. Adakah kita masih mahu leka dibuai tipudaya musuh durjana sedang sahabat-sahabat sahabat kita nun di Palestin sana bersengkang mata menyabung nyawa mempertahan agama, keluarga dan tanah waqaf tercinta. Yang tidak punya masa hatta untuk mengurus diri apatah lagi melayani kehendak rasa seorang belia….

3 comments:

Muhammad Anas bin Kamarudin said...

salam... jazakALLAH khairan for the post... sangat2 setuju... semoga kita tergolong dalam golongan yang dapat menepis segala fatamorgana...

eizaz said...

min,apsal gmba mamat 2 ade matahari kt ctu..
kalo kt tmpt len kn lawa..
haha..
entry ko sume best2,gmba 2 je slack!
huahaha

Mukmin Mohd Khairi said...

haha.. baik fokus pada diskusi..

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template