Drowning..



Sahabat, apabila mengenang segala pencapaian kita, ilmu atau segala kedudukan kita, kadang kala kita boleh terleka bahawa semua itu datang daripada Allah s.w.t. Anugerah yang tak ternilai dan merupakan nikmat yang bakal disoal tiap-tiap satu darinya di akhirat kelak.

Keinginan pada wang yang banyak, pengaruh yang kuat dan sanjungan yang tinggi, serta kemewahan yang tak tercapai dek akal fikiran, semuanya merupakan keinginan yang tak pernah ada penamatnya. Malahan, semakin besar kedudukan seseorang, semakin besar hajat yang diimpikannya sehingga menghakis secara beransur-ansur kalimah syukur di lubuk hatinya.

Boleh jadi seseorang itu mungkin mula melepaskan pandangannya terhadap mereka yang lebih rendah(atas timbangannya) lalu mengherdik atau merendah-rendahkan mereka. Perkara ini biasanya terzahir pada diri seseorang mengikut tingkatan iman masing-masing. Adakalanya, yang menjadi lebih berbahaya apabila penyakit ini berkulat legam dalam hati dan makin sukar untuk dicucikan.

Sahabat, apabila kita meneliti segala maksiat dan dosa yang kita telah lakukan, kita akan sedar manakah ‘kedudukan’ kita yang sebenar. Betapa kita perlukan Rabb yang Maha Pengampun. Betapa kita perlukan segala kasih sayangNya yang jauh lebih besar dan luas kalau dibandingkan kasih seorang ibu pada anaknya. Betapa kita amat perlukan kebergantungan padaNya.



Ya, manusia berhajat pada iman itu lebih dari segala-galanya, sama ada pada makanan, wang, rumah besar, hatta lebih daripada hajat mereka pada udara(oksigen dsb). Jika manusia dapat melihat imannya yang makin merudum seperti nyawa-nyawa ikan, tentu sekali mereka akan bersegara mencari jalan untuk memulihkannya. Tapi hal ini begitu jarang sekali, mungkin kerana manusia lebih nampak ‘udara’ berbanding ‘iman’ itu sendiri.

Lantas, agenda terbesar manusia bergelar muslim itu amat wajarnya untuk menjaga imannya. Bukan agenda menambahkan koleksi harta atau menandakan senarai nota barangan idaman yang telah dimilikinya. Cari segala jalan untuk tingkatkan imannya. Jaganya seperti jaga hartanya. Perhatinya seperti perhati ibu bapanya.

Akhir kalam, moga-moga kita tak berkira-kira dalam hal keimanan berbanding hal-hal lain…

2 comments:

Anonymous said...

salam, sahabatku mukmin..

pada pendapat ana, salah satu punca ialah budaya HEDONISME yg mewabak tanpa kita sedari dlm kalangan kita sendiri..

sama-samalah kita memperingatkan antara satu dgn yg lain..

cubit pipi ana di sini, meraung suara enta kat sana..
betu tak, min?

Mukmin bin Mohd Khairi said...

ada cadangan budaya kita pula?

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template