Nota buat Si Kecil

Bagi sesiapa yang pernah mendengar kisah Nabi Zakariya, pasti kagum dengan apa yang berlaku. Pertamanya, semasa baginda mula menjaga Maryam anaknya Imran, dan mendapati di sana, terdapat keajaiban yang ditakdir oleh Allah s.w.t. Setiap kali Nabi Zakariya menziarahi Maryam, baginda mendapati buah-buahan yang berlainan daripada musim yang sepatutnya. Buah-buahan musim sejuk semasa musim panas dan buah-buahan musim panas ketika musim sejuk. Inilah keajaiban yang dikurniakan Allah s.w.t kepada hambaNya yang soleh.

Atas dasar inilah, Nabi Zakariya bersungguh-sungguh berdoa untuk dikurniakan seorang anak yang bakal menjadi waris menyambung perjuangan dakwah yang digalas oleh baginda alaihi salam. Ajaibnya juga, kerana umur Nabi Zakariya sudahpun lanjut dan isterinya pula seorang yang mandul. Tetapi, pemahaman yang sangat kuat terhadap perlunya lanjutan kepada tugasan dakwah ini memaksa Baginda meminta sesuatu yang agak tidak masuk akal. Sesetengah Salaf menceritakan, Baginda bangun pada tengah malam, dan berdoa secara khusyuk dan perlahan-lahan supaya tiada yang mendengari selain Allah ta’ala. Lalu Allah mengurniakan Nabi Zakariya, anaknya Yahya yang sangat hebat dan patuh kepada orang tua.

Dan ingatlah kisah Zakaria, tatkala ia menyeru Tuhannya: "Ya Tuhanku janganlah Engkau membiarkan aku hidup seorang diri dan Engkaulah Waris Yang Paling Baik.”

Maka Kami memperkenankan doanya, dan Kami anugerahkan kepadanya Yahya dan Kami jadikan isterinya dapat mengandung..” (Surah Al Anbiyak: 89, 90)

Begitu juga Maryam ketika sarat mengandung dan mengadu pada Tuhannya, lalu dijadikan anak sungai di bawahnya. Juga, dengan menggoyangkan sahaja akar pokok kurma, maka terjatuhlah buah kurma yang ranum untuk dimakan khasiat buat diri dan kandungannya. Menariknya, terdapat 3 keajaiban yang berlaku, keajaiban Maryam seorang wanita, keajaiban seorang yang sedang mengandung dan ketiganya, keajaiban seorang yang sedang sarat mengandung 9 bulan berupaya menggoncangkan akar pokok kurma dan berhasil mendapatkan makanan buat diri dan kandungannya.

Sabda Rasulullah s.a.w., “Berilah makan buah kurma kepada isteri-isteri kamu yang hamil, kerana sekiranya wanita hamil itu memakan buah kurma, nescaya anak yang bakal dilahirkan itu menjadi anak yang penyabar, bersopan santun serta cerdas pemikirannya”

Lihatlah kesungguhan Nabi Zakariya berdoa, memohon hajat kepada Allah s.w.t dan bagaimana Maryam mengadukan rintihannya kepada Tuhannya. Kemudian mereka diajar untuk mengambil sebab syarat doa itu diterima. Nabi Zakariya disuruh untuk tidak bercakap dengan sesiapa selama tiga hari kecuali dengan isyarat manakala Maryam pula disuruh untuk menggoyangkan akar pokok kurma dan tidak perlu bimbang akan mereka berdua yang dijaga rapi oleh Tuhan.

Sungguh, bagi mereka yang betul-betul bersungguh, dan memikirkan tentang Tuhan, pastinya akan dipermudahkan segala jalan untuk menuju Tuhannya. Firman Allah ta’ala dalam surah al-Ankabut; “Dan orang-orang yang berjihad untuk (mencari keridhaan) Kami, benar- benar akan Kami tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami. Dan sesungguhnya Allah benar-benar beserta orang-orang yang berbuat baik.”

Isunya adalah kesungguhan itu, yang kedua mengambil syarat-syarat yang memenuhi kesungguhan itu, dan yang ketiga berdoa, menginsafi diri bahawa tiadalah yang dapat melengkapkan segala tuntutan itu, selain Allah s.w.t. Menangis, merintih dan mengadu kepada Allah ta’ala adalah suatu simbolik bagi mereka yang benar-benar melalui jalan Allah s.w.t. Tepatlah lirik sebuah nasyid;

“Air mata keinsafan, yang mengalir, di malam sepi,
Inilah dia pelembut jiwa, bagi mendapat Kasih ilahi.
Deraian air mata ini, titisannya paling berharga,
Buat menyimbang api neraka, moga selamat di titian sirat,
Bahagia menuju Syurga Abadi.
Setiap kekasih Allah, menempuhi jalan ini,
Untuk mereka memiliki kejayaan,
Ayuh bersama kita susuli, perjalanan kekasih Allah,
Agar kita tiada rugi di dalam meniti hidup ini.”


Sebuah Pembukaan

Sepertimana Allah s.w.t memberikan kemenangan kepada kaum Muslimin dalam peristiwa Pembukaan Kota Mekah.
“Sesungguhnya Kami telah memberikan kepadamu kemenangan yang nyata..” (Surah Al Fath: 1)

Sepertimana juga hebatnya doa Nabi Zakariya untuk mendapat zuriat;
“Di sanalah Zakariya mendoa kepada Tuhannya seraya berkata: "Ya Tuhanku, berilah aku dari sisi Engkau seorang anak yang baik. Sesungguhnya Engkau Maha Pendengar doa." (Surah ali Imran: 38)

Seseorang Muslim itu perlu bersungguh-sungguh untuk membuka keluarganya, dengan pembukaan yang jelas. Membina keluarganya, agar menjadi suatu sel daripada sel-sel masyarakat yang memberikan impak yang baik. Mengisi taman perumahannya sebagai qudwah kepada tetangga yang lain. Menghasilkan natijah diri, isteri dan anak yang soleh. Semua ini, perlulah bermula dengan kesungguhan yang hebat untuk memperoleh anak-anak yang hebat sepertimana yang diidamkan oleh Nabi Zakariya alaihi salam. Kemudiannya mengambil segala syarat-syarat yang baik untuk melengkapkan keluarganya.

            Berlakunya keajaiban dalam penaklukan Kota Mekah, seakan-akan musuh sudahpun tertewas sebelum memulakan serangan lagi. Hal ini, disebabkan kesungguhan dan kepaduan umat Islam yang telah diterapkan oleh Nabi s.a.w. kepada kaum muslimin sejak pertemuan awal di Madinah lagi. Persaudaraan antara Muhajirin dan Ansar serta ayat-ayat Madaniyyah, yang diturunkan semasa di Madinah berjaya membentuk penduduk Madinah sebuah masyarakat yang menonjolkan kehidupan Islamik dari pelbagai segi. Akhirnya, terbentuklah sebuah umat yang sangat mendokong perjuangan Nabi s.a.w. dan membantu Baginda ke mana sahaja Baginda berada.

            Ingatlah ketika Perang Badar Kubra hendak tercetus, maka Nabi s.a.w. mengadakan mesyuarat dengan majlis tertinggi tentera, di mana Rasulullah melaporkan kedudukan terkini. Di dalam sidang ini, masing-masing mengemukakan pandangan dan sumbangan pendapat masing-masing.  Kemudian Allah s.w.t menurunkan ayat al-Quran bagi menenangkan sesetengah hati yang bergoncang dan ketakutan untuk menghadapi perang.

            Kemudian, Rasulullah bertanyakan; “berikanlah pandangan kalian wahai kamu semua?” Abu Bakar menyahut. Rasulullah s.a.w. menanyakan soalan yang sama untuk kali kedua dan ketiga seterusnya disahut oleh Umar dan Miqdad. Kemudian, Rasulullah sekali lagi menanyakan pertanyaan yang sama “berikanlah pandangan kalian wahai kamu semua?” Pada pertanyaan inilah, baru semua memahami bahawa sesungguhnya pertanyaan itu ditujukan untuk kaum Ansar yang mana Baiah Aqabah sebenarnya tidak menuntut untuk mereka berperang di luar Madinah.

            Lalu Sa’ad bin Muaz pantas menyahut, “.. Demi Tuhan yang mengutuskan tuan hamba dengan kebenaran, seandainya tuan hamba membawa kami mengharungi lautan nescaya akan kami harungi, tak seorangpun akan terkecuali, kami bersenang hati engkau membawa kami untuk menemui musuh pada esok hari…”

            Dimanakah lagi boleh dijumpai kesungguhan seperti ini? Dimanakah lagi boleh dicari jiwa-jiwa yang hebat seperti ini? Sanggup mendokong perjuangan Rasulullah s.a.w. walau dimana sahaja, mereka inilah yang membawa panji Muhammadiyah, panji perjuangan Baginda s.a.w.


Memori Ustaz Fathi Yakan

Dengan mengambil kesungguhan tersebut, dan juga dengan memperingati seorang tokoh perjuangan harakah Islam, Ustaz Fathi Yakan, kami menamakan anak sulong kami, Fathi Mukmin, insya allah –  mohon doa mustajab kalian semua.

Juga kerana merujuk kepada ayat-ayat daripada Surah al Fath, yang berulang-ulang memperingatkan tentang ketenangan yang diturunkan ke atas orang-orang beriman untuk menambahkan lagi keimanan mereka. Di situ, adanya doa Ummu Fathi dan Abu Fathi kepada anakandanya, dan seluruh umat Islam amnya.

“..Dia-lah yang telah menurunkan ketenangan ke dalam hati orang-orang mukmin supaya keimanan mereka bertambah di samping keimanan mereka..” (Surah al Fath; ayat 3-ulangan maksud yang sama ayat 18 dan 26)

Kembali kepada Ustaz Fathi Yakan. Siapa yang tidak pernah mendengar buku ‘Mengapa Saya Menganut Agama Islam’ yang ditulis oleh beliau. Buku ini mengandungi banyak panduan dan penerangan kepada seorang muslim  tentang hakikat dirinya bergelar seorang Muslim. Tambahan, buku ini juga dijadikan silibus-silibus bulatan kecil di sekolah-sekolah.

Sheikh Fathi Yakan rahmatullah ‘alaih pernah menulis dalam buku “Bahtera Penyelamat”: 
“… Para pendakwah Islam patut insaf bahawa pendokong-pendokong dakwah ialah para mujahid dan para syuhada’. Mereka bukan sekadar sebagai seorang ahli falsafah atau tukang pidato penggegar pentas semata-mata!! 
… Keimanan bukan sekadar omong kosong. Malah beriman bukan sekadar iman teori; menggembur-gemburkan tentang Tarbiyyah Rabbaniyyah dengan lidah ataupun ungkapan yang enak kedengarannya di lidah sahaja.  
… Sesungguhnya berjihad dengan lisan memang mudah. Ramai yang melakukannya tanpa mengenal lelah. Malah jihad seperti ini mungkin disertai oleh ramai di kalangan orang yang tamakkan populariti serta kemahsyuran di kalangan orang ramai. Akan tetapi jihad dengan harta amat sukar bagi jiwa yang berpaut kepada dunia, takut miskin dan bimbang untuk menderma.” 

Moga-moga, perginya Ustaz Fathi Yakan, Jun 2009 akan melahirkan lagi lebih ramai anak-anak pejuang Islam yang meletakkan cita-cita tertinggi mereka untuk menjadi Mujahid dan Syuhada’ atas jalan ini.

Keberhasilan

            Kisah Nabi Zakariya tadi tidaklah berakhir di situ sahaja. Kerana seadilnya kita memerhatikan hasil didikan baginda sejak mula meminta daripada Allah s.w.t untuk dikurniakan zuriat sehinggalah lahirnya Yahya a.s. di atas muka bumi ini.

            Suatu perkara yang boleh kita hayati bersama iaitu, Nabi Yahya alahi salam diangkat menjadi rasul sejak usia kanak-kanak lagi. Baginda seorang yang sangat cerdik meskipun masih di usia budak. Abdullah ibn Mubarak menceritakan Ma’mar berkata; “beberapa kanak-kanak berkata kepada Yahya ibn Zakariya, “marilah bermain bersama kami.” Lalu Yahya menjawab, “ Tidaklah kita ini diciptakan untuk bermain-main!”

Ma’mar mengatakan, inilah yang dimaksudkan, “..Dan kami berikan kepadanya hikmah(kecerdikan) sewaktu ia masih kanak-kanak.” (surah Maryam: 12). Kecerdasannya sejak usia kanak-kanak  lagi terpancar dengan fikirannya jauh lebih matang dan cerdik berbanding kanak-kanak kebiasaannya.

            Tiga kali, janji Allah s.w.t. untuk melindungi Nabi Yahya alahi salam dalam sepanjang hayatnya. Perlindungan ketika dilahirkan, perlindungan pada hari ia meninggal dunia dan perlindungan ketika ia dibangkitkan kembali.

            Pernah suatu hari, Nabi Zakariya tidak menjumpai anaknya Yahya selama 3 hari. Jadi, Baginda pergi ke padang pasir untuk mencarinya. Alangkah terkejutnya Baginda kerana menjumpai Yahya di dalam kubur yang digalinya untuk diri sendiri, dan sedang bersedih ketika duduk di dalamnya.

Kata Nabi Zakariya,”Wahai anakku, aku telah mencari engkau selama 3 hari, rupa-rupanya di sini, di dalam kubur yang kau galinya sendiri? Lalu Yahya menjawab, “Wahai bapaku, bukankah engkau memberitahuku bahawa di antara Syurga dan Neraka ada satu titian yang tidak dapat dilepasi kecuali bagi mereka yang mengalirkan air mata keinsafan.” Nabi Zakariya pun berkata, “Nangislah anakku.” Kemudian mereka berdua pun menangis bersama, mendambarkan ampunan daripada Tuhannya. Allah s.w.t berfirman;
“Maka Kami memperkenankan doanya, dan Kami anugerahkan kepadanya Yahya dan Kami jadikan isterinya dapat mengandung. Sesungguhnya mereka adalah orang-orang yang selalu bersegera dalam mengerjakan perbuatan-perbuatan yang baik dan mereka berdoa kepada Kami dengan harap dan cemas. Dan mereka adalah orang-orang yang khusyu' kepada Kami.”

            Mereka selalu bersegera melakukan perbuatan baik, bersegera dalam melakukan dakwah, berdoa dengan penuh pengharapan dan menyeru manusia menuju Allah ta’ala. Itulah anak-anak yang kita impikan. Itulah dia keluarga yang kita idamkan. Itulah dia para pejuang yang kita harapkan untuk menyambung mata rantai perjuangan supaya Islam tetap menjadi landasan rujukan masyarakat hari ini.

Sebuah Percintaan


Ayat 89: “Dan (ingatlah kisah) Zakaria, tatkala ia menyeru Tuhannya: "Ya Tuhanku janganlah Engkau membiarkan aku hidup seorang diri dan Engkaulah Waris Yang Paling Baik." 

Ayat 90: Maka Kami memperkenankan doanya,... 

Bismillahirahmanirrahim..

Cinta seorang laki-laki kepada wanita dan cinta wanita kepada laki-laki adalah perasaan yang manusiawi yang bersumber dari fitrah yang diciptakan Allah s.w.t. di dalam jiwa manusia , yaitu kecenderungan kepada lawan jantinanya selepas mencapai kematangan tertentu.

"Dan diantara tanda-tanda kekuasaan-Nya adalah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri , supaya kamu cenderung dan merasa tentram kepadanya, dan dijadikan-Nya diantara kamu rasa kasih sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar- benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir (Ar Rum ayat 21) 

Cinta pada dasarnya bukanlah sesuatu yang kotor, kerana kekotoran dan kesucian tergantung dari bingkainya. Ada bingkai yang suci dan halal dan ada bingkai yang kotor dan haram.

Cinta mengandung segala makna kasih sayang , keharmonisan , penghargaan dan kerinduan , disamping mengandungi persiapan untuk menempuh kehidupan dikala suka dan duka, lapang dan sempit.

"Tidak terlihat diantara dua orang yang saling mencintai (sesuatu yang sangat menyenangkan) seperti pernikahan" (Sunan Ibnu Majah)

Pernikahan dalam islam merupakan sebuah kewajiban bagi yang mampu. Dan bagi insan manusia yang saling menyintai pernikahan seharusnyalah menjadi tujuan utama mereka.

Percintaan tanpa didasarkan oleh tujuan hendak menikah adalah sebuah perbuatan maksiat yang diharamkan oleh agama. Kerana  batas antara cinta dan nafsu pada dua insan yang saling menyintai sangatlah tipis sehingga pernikahan adalah sebuah jalan keluar paling tepat untuk mengubatinya.

Pernikahan adalah sebuah perjanjian suci yang menjadikan Allah s.w.t. sebagai yang mempersatukannya. Dan tidak ada yang melebihi ikatan ini.  Dan inilah puncak segala kenikmatan cinta itu dimana kedua orang yang saling menyintai itu memilih untuk hidup bersama dan saling berjanji untuk saling mengasihi dan berbagi hidup baik suka maupun duka.


....

“Maka Kami memperkenankan doanya, dan Kami anugerahkan kepadanya Yahya dan Kami jadikan isterinya dapat mengandung. Sesungguhnya mereka adalah orang-orang yang selalu bersegera dalam (mengerjakan) perbuatan-perbuatan yang baik dan mereka berdoa kepada Kami dengan harap dan cemas. Dan mereka adalah orang-orang yang khusyu' kepada Kami.” (Al-Anbiyak:90)

Rabbana hablana min azwajina wa zurriyyatina qurata a'yun, waj'alna lil mutaqina imama... amin ya rabb

Benarkah saya Bahagia selama ini?

Bismillahirrahmanirrahim..


Alhamdulillah, segala puji bagi Allah ta’ala tuhan sekalian alam, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi s.a.w.


Ikhwah, sahabat yang saya kasihi sekalian,


Analogi sebuah rumah yang dimamah oleh api kebakaran di malam hari merupakan suatu bahasa yang mudah menggambarkan situasi yang menimpa umat Islam zaman kita hari ini. Sedar tidak sedar sesungguhnya, kita tak lari daripada menjadi salah satu dari 3 golongan ini, iaitu golongan yang terjaga pada hari kejadian dan berusaha menyelamatkan diri, adapun golongan yang kedua mereka yang tertidur nyenyak dibuai mimpi sementara api menjilat selimut mereka, dan juga golongan yang ketiga, iaitu orang yang terjaga daripada tidur dan berusaha mengejutkan orang lain yang sedang tidur.

Fitnah yang menimpa umat Islam adalah suatu bala yang tidak terangkat selagi mana muslimin masih lagi tiada kesedaran dalam jiwa masing-masing. Penyakit pentingkan diri sendiri dan terpengaruh dengan keduniaan banyak menjerat manusia ke lembah kehinaan. Hinggakan ada segelintir umat Islam yang beranggapan apa yang berlaku pada dunia hari ini tiada kaitan dengan fitnah yang melanda umat. Masih ada yang merasakan situasinya berlainan daripada kebakaran yang berlaku tetapi situasinya hanyalah lalat yang menghinggapi hidung mereka. Hidup tetap berjalan seperti biasa dan semuanya ini hanyalah suatu lumrah atau ketentuan semulajadi sahaja. 

Tak kurang juga mereka yang memahami hakikat fitnah yang menimpa ke atas diri mereka, tetapi merasakan putus asa terhadap kekuatan yang ada pada umat Islam hari ini. Penyelesaian yang lebih popular ialah dengan bersahabat karib dengan kaedah yang ditunjukkan oleh barat dan cara yang lebih mudah dan pantas berbanding melaksanakan tuntutan jihad. Kebanyakannya menjadikan ruang maya, kebebasan bersuara, hak kesamarataan sebagai prinsip yang digenggam erat dalam diri mereka. 

Ada juga segolongan umat Islam yang menggambil langkah menjauhi diri daripada melibatkan diri dengan apa-apa yang membebankan kehidupan mereka. Cukuplah sekadar bekerja untuk memenuhi keperluan asasi dan tambahan sedikit kehendak dan perhiasan dalam rumah. Kitar hidup kebiasaannya berputar pada rutin kehidupan yang sama dan memikirkan bagaimanakah cara untuk mendapatkan kesenangan dalam kehidupan. Dalam erti kata lain kebahagiaan dalam kehidupan. 

Walau dimanapun golongan yang dimaksudkan, yang lebih utama ialah golongan yang sedang tidur dan menanti sambaran api kebakaran masih lagi lena dan enak dibuai mimpi. Dalam mimpinya terbayang memiliki segala bentuk kekayaan, berkahwin dengan sang puteri dan menjadi Maharaja di bumi bunian entah di mana.. Bayangannya ia sedang berbahagia bersama yang tercinta dan yang dicintai. Benarkah itu Bahagia?


Tubuh Umat 


Berbalik pada alam nyata, sekujur tubuh yang terlentang melecur kehangusan, hilang segala fungsi asalnya. Masih lagi berbahagia bertemankan mainan syaitan dan angan-angan palsu.

Kita satu jasad, saling menguatkan dan membantu. Tidak timbul bangunan ini kepunyaan aku, rumah ini tuan miliknya saya, tapi yang lebih utama apakah yang kita lakukan untuk melaksanakan hak terhadap rumah ini. Siapakah yang lebih mengimarahkan rumah ini dan apakah kita mengajak ahli rumah untuk menghidupkan rumah ini supaya mengingati Allah ta’ala. 

Berlumba-lumbalah kita untuk melakukan ketaatan kepada Allah ta’ala. Bertolong-tolonganlah, janganlah memusuhi selain musuh Allah s.w.t. Ingatlah bahawasanya kita satu tubuh, hebatnya umat Islam kerana satu hati, hebatnya umat Islam kerana wujudnya kelompok satu hati.

Saidina Abu Bakar r.a. pernah berkata, “Adakah jatuhnya (umat)agama ini semasa Aku masih hidup?” Mungkinkah maknanya, adakah aku berada pada fatrah mundurnya agama Islam? Atau adakah aku tidak termasuk dalam golongan yang cuba membangkitkan agama ini? Atau yang lebih tepat lagi adakah culas aku terhadap agama ini menjadikan azab yang bakal menimpa diriku ini sangat dahsyat? Wallahua’lam, api kebakaran yang sangat dahsyat dan mengerikan di dunia ini tak sedikitpun setanding dengan azab api neraka yang tidak mampu ditanggung oleh mana-mana anak Adam sekalipun. 


 Katakan, Saya Bahagia!


Apabila bercakap tentang kebahagiaan, tak ramai yang mengambil masa yang lama untuk memikirkannya. Oleh itu, apa-apa sahaja yang berasa enak pada diri sendiri dikira sebagai suatu bentuk kebahagiaan. Boleh jadi, kebahagiaan itu dalam bentuk wang ringgit yang berjaya diperoleh, dalam bentuk suatu kedudukan yang akhirnya dicapai, dalam bentuk berhasil mendapat kerjaya yang selama ini diimpikan dan berkahwin dengan gadis yang menjadi rebutan ramai. Happy ending story atau Happily ever after seperti dalam novel cintan cintun atau filem cerekarama. 

Hakikatnya, jurang yang sangat besar bezanya diantara makna sebuah kebahagiaan yang sepatutnya menjadi cita-cita yang satu dalam kalangan para penggerak dakwah dengan makna tenggelamnya seseorang dengan nafsu syahawat yang menguasai diri. 

Pakar Psychology mengatakan berdasarkan kajian ke atas seluruh penduduk manusia, menunjukkan bahawa seseorang yang bahagia itu adalah apabila adanya rasa tenang, tenteram dan yakin dalam jiwanya. Hal ini bukanlah semata-mata merujuk kepada nilai capaian atau perkara yang berputar pada sekelilingnya, tapi apa yang lebih penting apa yang dirasainya dalam hatinya. Sebab itu, ada manusia yang rasa bahagia meskipun dalam kemiskinan. Ada manusia yang tenang walaupun tidak berkahwin sehingga menemui ajal, masih bahagia. Jadi ini adalah statistik yang dijalankan oleh manusia, ke atas manusia yang lain. Tetapi masih lagi belum tepat memenuhi makna sebuah kebahagian yang sepatutnya diidami oleh seorang makhluk bergelar Muslim. 

Sikap suka bermudah-mudahan dan keseronokan juga menjadikan sebilangan manusia lebih gemar mengambil lebihan manisan atau pembuka selera berbanding mengambil pemakanan yang mengandungi gizi yang sihat dan seimbang. Boleh jadi, manusia itu suka kepada Aiskrim Le Cremarie’ yang disaluti sos coklat yang lazat berbanding khasiat sebiji kurma. Boleh jadi, manusia itu cenderung kepada Ice Blended Frupe Strawberry yang menyegarkan berbanding khasiat segelas susu segar. Sikap suka kepada pandangan hawa dan kehendak peribadi menjadikan kita gagal menyingkap dan memerhatikan hakikat sebuah kebahagiaan sebenarnya. 


Nikmat Kebahagiaan


“Banyak perkara yang telah saya lihat, banyak perkara yang telah saya lalui, banyak suasana yang telah saya alami, banyak peristiwa yang telah saya saksi. Melalui pengalaman dalam tempoh yang singkat tetapi jauh langkahnya ini saya beroleh suatu keyakinan yang tidak akan goyah iaitu kebahagiaan yang dicitakan oleh seluruh manusia sebenarnya lahir dari dalam jiwa dan hati mereka sendiri, bukan sama sekali datang daripada luar. Malapetaka yang mencengkam dan menghambat manusia sebenarnya berpunca dari dalam jiwa dan hati mereka. Perkara ini diakui dan dijelaskan oleh al-Quran. Allah berfirman:

"Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri." (Al-Ra’d: 11)

Tepat sekali teori sosial yang diungkapkan oleh seorang penyair: “Demi sesungguhnya, sebuah negara tidak akan terasa sempit kerana penduduknya Namun akhlak manusia yang akan menjadikannya terasa sempit.”

Saya amat yakini hakikat ini. Saya juga yakin bahawa tidak ada satupun sistem atau ajaran yang dapat mencurahkan kebahagiaan ke dalam jiwa manusia dan membimbing mereka secara praktikal dan jelas ke arah mencapai kebahagiaan ini sepertimana yang ditonjolkan oleh ajaran suci Islam; Agama yang bertepatan dengan fitrah, jelas dan praktikal. Namun di sini bukanlah ruang untuk menghuraikan segala kandungan ajaran ini. Di sini juga bukan tempat untuk membuktikan bahawa ajaran ini menjanjikan hasil tadi dan membawa ke arah kebahagiaan seluruh manusia. Perbincangan ini memerlukan ruang yang lain. Apatah lagi saya yakin kita semua sebulat suara menerima kesahihan kenyataan ini. Malah ramai di kalangan bukan Islam yang mengakui hakikat ini. Mereka mengakui keindahan dan kesempurnaan Islam.

Atas dasar inilah, semenjak dahulu lagi saya wakafkan diri saya untuk mencapai satu sahaja matlamat iaitu membimbing manusia ke arah Islam yang sebenar, agar mereka mengamalkan Islam.”

Ucapan Dasar Muktamar Kelima oleh Imam Hasan al-Banna – Ya, itulah dia yang saya maksudkan. Ya, itulah dia yang saya ingin kemukakan tentang tafsiran kebahagiaan yang sepatutnya yang diimpikan oleh setiap muslim iaitu membimbing manusia ke arah Islam yang sebenar, secara praktikal agar mereka dan khususnya diri kita ini mengamalkan seluruh ajarannya. Tiada yang lebih membahagiakan selain mewaqafkan diri, menjunjung beban taklifat sepertimana yang ditanggung oleh para nabi dan rasul-rasul, seterusnya para salafus soleh, tabi’, tabi’en dan barisan saf syuhada’ dan para ulamak yang mati-matian meletakkan diri untuk agama ini.


  Harapan Muslimin 


Dengan lahirnya umat Islam yang berusaha mengejar kebahagiaan ini, maka umat Islam pastinya tidak akan ketandusan pejuang. Menegakkan kalimah ilahi, mengejutkan manusia tentang hakikat kebahagiaan ini merupakan suatu gerak kerja yang sepatutnya difikirkan bersama. Suatu harapan buat muslimin bahawa kami pasti bangkit, untuk mengajarkan manusia erti kebahagiaan walaupun ditentang oleh pelbagai bentuk musuh.


“Umat kini diibaratkan , 
Buih yang terapung di lautan, 
Dihanyut terhempas di pukul gelombang,
 Dan lenyap bila dihembus oh angin. 
Pada siapa nak diharapkan, 
Yang tinggal cuma sebatang tubuh, 
Mulakan dari langkah yang pertama, 
Biar putih tulang jangan putih oh mata. 
Gunalah falsafah si cengal emas, 
Simbol tiang seri utama, 
Gagah berjuang di tengah umat, 
Cahayamu pasti gemilang. 
ISLAM PASTI BANGKIT LAMBAT LAUN, 
Janji TUHAN pasti terlaksana, 
Waktu jangan lagi dibuang sia-sia, 
OBOR SEMANGAT AYUH KITA NYALAKAN…”
Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template